torsdag 30 april 2015

1105 Avslutning på Lilla Akademiens lördagsverksamhet

Den främsta anledningen till att jag åkte upp till Stockholm för ett par veckor sedan var att jag ville vara med på lördagsverksamhetens avslutning på Lilla Akademien. Det är barn mellan fyra och fem år som sjunger och spelar för föräldrar, syskon och övriga anhöriga. Caspar - det mellersta av mina tre yngsta barnbarn - var med och i år fick barnen välja mellan att vara tiger, häst eller kanin. Här har jag skrivit om förra årets avslutning där Caspar var örn.


Caspar valde att vara kanin. Han har på sig en liten kaninväst som Mirren köpt för detta evenemang, men som hon övertog direkt efter föreställningen - som av en tillfällighet passade den exakt till henne... Jag har lånat bilden av Mirren. (Bilderna går att klicka större.)


Vi kom tidigt så Mirren hann måla på rött på Caspars nos och ge honom morrhår. Trångt i matsalen där förväntansfulla föräldrar trängdes med tigrar, hästar och kaniner.





Clarissa, eller Lissan som hon alltid kallas, lever sitt eget klätterliv. Här i hårband som matchar klänningen.

Så var det äntligen dags för syskonen, föräldrarna och övriga anhöriga att ta plats i danssalen. Alla barnen tågade in, som förr om åren, till ackompanjemang av skolans pianolärare. Uppvisningen började med att gitarrläraren ackompanjerade kören som sjöng Upp och ner från Emil i Lönneberga. Jag spelade in den så den går att lyssna på här nedan. 


Här är det de äldre barnen som har ställt upp sig för sång.


Caspar bredvid en fin silverhäst.

Tiden gick väldigt fort och snart var det dags för den avslutande sången. Caspar tog hela tillställningen med en klackspark - han är ju en stor kille numera och ska börja i Lilla Akademiens förskoleklass till hösten. Storebror Casimir går redan där i första klass så nu är det bara Lissan kvar. Båda pojkarna spelar instrument, Casimir gitarr och Caspar tvärflöjt. Men till hösten har han bestämt sig för att spela oboe i stället. 

Än så länge spelar inte Lissan, hon fyller inte fyra förrän i sommar, något instrument men till hösten har hon bestämt sig för att spela cello. Det finns små sådana. Det bestämde hon sig för när det var instrumentprovardag på skolan i förra veckan. Så förhoppningsvis kommer alla tre barnen att få gå tillsammans på denna musikskola så småningom. Det är stor konkurrens till platserna på skolan så man kan inte veta, bara hoppas.


Caspar och Casimir kopplar av med välförtjänt fika efter uppvisningen


 

Här sjunger femåringarna visan från Emil i Lönneberga. Kul att se hur barnen har lärt sig att tacka för applåderna! Den avslutande videon visar ett moment i femåringarnas dans. Caspar är den som viftar på rumpan precis som en riktig kanin...

24 kommentarer:

Gunnel sa...

Så duktiga barnen är. Måste varit kul att få vara med om det. Ha en fin helg.

cissi sa...

Härligt inlägg! Ungar är det bästa som finns! Man blir glad av dom! :)

Ingrid sa...

Tro jag det att du måste vara med på avslutningen. De här barnen är verkligen duktiga och man kan ju fundera på vad det blir av dem en dag.
Trevlig Valborgsmässohelg!
Jag antar att du ska iväg och sjunga någonstans i kväll.
Kram, Ingrid

Annika sa...

Ja, det är ju otroligt duktiga.
Så roligt för dig att vara med och se dem. KUL att du åker upp till Sthlm så ofta som du gör.
Önskar dig en trevlig och fin Valborg!!

Vi i Kasperian sa...

Nu har jag läst ikapp - sent omsider. :)
Så mycket fint och roligt du varit med om, inte minst under Stockholmsbesöket.
Barnen är härliga, och Caspars både glädje och inlevelse är minsann inte att ta fel på. Underbart.
Berit E

Musikanta sa...

Gunnel:
Jag önskar dig också en skön och trevlig helg!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

cissi:
Tack! Ja visst blir man glad åt ungarna! Jag skrattar fortfarande varje gång jag ser det sista videoklippet - den dansande kaninen...
Önskar dig en skön Valborg och första maj!

Musikanta sa...

Ingrid:
Nej, det blir en stilla hemmakväll för oss. Det är så kallt och blåsigt att jag inte har någon lust att ge mig iväg till någon brasa.
Man får hoppas att det blir snälla och skötsamma människor av de här barnen - det är ju det viktigaste! De lär i alla fall fortsätta att uppskatta sång och dans...
Ha en skön Valborgshelg du också!
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Annika:
Jag behöver komma bort och andas lite storstadsluft - även om luften kanske är renare här i Mogata. Det finns så otroligt mycket att se och uppleva i Stockholm.

Dessutom får jag ju träffa barnbarnen och Mirren.
Önskar dig också en härlig valborgsmässohelg även om ni inte kanske firar det som vi gör.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Berit:
Jag tyckte det sista videoklippet var väldigt roligt - skrattar varje gång jag ser det. Caspar är inte lika disciplinerad som de andra barnen - han gör lite som han tycker :-).
Önskar dig en skön Valborg och första maj.
Ingrid

Ölandsvindar sa...

Nu börjar jag bli vän med min nya dator så jag vågar mig på lite besök hos andra igen. Härligt med de duktiga barnen. Kan misstänka att mormor fick en liten tår i ögonvrån några gånger. I kväll FÅR jag inte missa körsångarna från Lund på TV1. Det hör liksom till att lyssna på dem.
Kram /Kerstin

Musikanta sa...

Kerstin:
Visst fick jag tårar men också många skratt på grund av att barnbarnet inte alltid gjorde det som förväntades av honom.

Ska försöka komma ihåg studentsången från Lund idag också. Min salig pappa var med i den kören när han studerade i Lund på 20-talet så det är alltid lite vemodigt att lyssna på den - men samtidigt en glädje förstås.
Kram tillbaka från Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

en sån söt kanin ♥

Anonym sa...

Oj, så duktiga barn, så fint de sjunger.
Trevligt att du var med och fick njuta på plats.
Fina bilder fick du med dig också.
Roligt att barnbarnen är intresserad av sång och musik. Det är så viktigt att ha ett sunt intresse.
Kram och trevlig helg önskar wiolettan.

Karin sa...

Härligt för barnen att få leva med musik. vad kul när Lissan börjar spela också – då kan ni ju jamma loss allihop!

Barbro S sa...

Jättefina bilder på dina barnbarn och så roligt att få se deras uppträdande. Så söt Casparkanin:).

Bevare mig väl sa...

ÅÅÅ så fina de är, en gåva Ingrid med dessa musikanta barnbarn :-) Önskar av hela mitt hjärta att lilljäntan också kommer in!

Musik-kram!

Veiken sa...

Barnbarnen är det bästa vi har och det är fantastiskt att få följa dom i vardag och fest. Härliga bilder och filmer! Kram

Musikanta sa...

Hannele:
Javisst är han!

Musikanta sa...

Wiolettan:
Det är inte bara ett intresse - det är en livsstil. Det är ju en musikskola som barnen går och ska börja på med körsång, ensemblespel, gehör och musikteori på schemat. Dessutom tre privatlektioner i valt instrument per vecka. Så det vill till att de är intresserade :-).
Ha en skön söndag och kram från Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Lissan har valt cello som instrument - det finns små sådana. Vi får väl se om det håller i sig när hon ska börja ta lektioner till hösten. Det blir fint i så fall - oboe, gitarr och cello plus mamma som spelar piano :-). Jag kanske också får vara med på ett hörn...
Ingrid

Musikanta sa...

Barbro S:
Roligt att du gillade mina videosnuttar. Jag tycker den sista är förfärligt rolig med Caspar som viftar på rumpan.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Tove:
Ja, vi får hålla tummarna för Lissan när den dagen kommer. Bara Mirren orkar öva med henne lika mycket som med pojkarna så blir det nog bra. Sjunga kan hon redan.
Musikkram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Håller helt med dig. Man kan njuta av dem i små portioner och slipper att ha ansvar. Det är jätteroligt att få vara med om sådana här evenemang - man blir ung på nytt!
Kram tillbaka från Ingrid