torsdag 3 mars 2016

1251 - Hembakade semlor

Jag brukar sällan lägga ut bilder på mat som många av mina bloggvänner har för vana. Det beror förstås på att jag tycker det är tråkigt att laga mat och därmed sällan har någon intressant och tjusig maträtt att visa upp.

Inte äter jag heller någon näringsriktig och hälsosam frukost som några av bloggvännerna ofta lägger ut bilder på - jag får alltid dåligt samvete när jag ser dessa. Man får ju nästan skämmas när ens egen frukost för det mesta består av en kopp te med mjölk och honung i och en tallrik müsli med jordgubbsyoghurt. Treprocentig!


Före frukosten en tesked kokosolja och en citron. .

Fast numera (sedan en vecka tillbaka) intar jag en tesked kokosolja och dricker vatten med en halv pressad citron före yoghurten varje morgon och känner mig något mer hälsosam. Men jag väntar fortfarande på den metamorfos som ska göra mig pigg som en mört och avsevärt förändra min hälsa till det bättre - det har jag läst i diverse inlägg och annonser att citronsaft och kokosolja ska göra. Än så länge har jag inte märkt någon skillnad, men jag får väl ha tålamod...

Bakning däremot tycker jag är något mindre tråkigt än matlagning. Bullar bakar jag någon gång i månaden och sen jag tog mindre mjöl än vad det stod i receptet, har de blivit riktigt goda och inte så stenhårda som de blev tidigare. Kent förväntade sig semlor när jag satte degen eftersom han hade varit och bland annat handlat mandelmassa och trodde jag skulle ha den just till semlor. Jag tänkte bara att mandelmassan kunde vara bra att ha så där i största allmänhet.

Så av hälften av degen fick jag göra släta bullar som blev till  semlor när de var färdiggräddade. Det var faktiskt första gången jag har bakat egna. Semlor innehåller mest points av alla bakverk enligt Viktväktarna, så jag har noga avhållit mig tidigare från att baka sådana.



Det  gick åt två deciliter vispgrädde till de här fyra små semlorna fast det inte syns på bilden.

De blev tyvärr mycket goda och vi mumsade i oss två stycken var i går kväll. Resultatet lät inte vänta på sig. På morgonen hade jag svårt att knäppa igen jeansen och dessutom stramade de oroväckande om låren. Visserligen var det två månader sedan jag hade dem på mig, men dock. Inga fler semlor inom den närmaste framtiden i alla fall och ingen honung i teet längre.

30 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jag fick inte till en enda fastlagsbulle, som vi kallar dem, i år, trots att jag har ett bageri. Så kan det gå.
Goda ser dina ut i alla fall, fastän jag nog inte alls tror att de åsamkade trånga jeans så där snabbt. Men kanske du hade någonting alldeles speciellt i dem? Sprängdeg t.ex. ;)
Nå, skämt åsido! Citron på morgonen är bra...ett gammalt beprövat trick som jag borde ta till jag också.

Kram

em sa...

Jag köpte kokosolja för något år sedan, för att prova om den skulle vara lika fantastisk som alla sa. Nja, det slutade med att jag använde den som hudkräm, eftersom jag inte gillade bismaken den gav.
Margaretha

Annika sa...

Haha! Dina semlor ser ut att ha gått mycket bättre än mina....och uppenbarligen inga katastrofer med kräkande hundar eller brandlarm som tjuter....

Musli och yoghurt tycker jag låter nyttigt och bra! Jag älskar ju min frukost som du vet - men om jag har lagt ut en bild på den EN gång så räcker det i tio år eftersom jag alltid äter exakt samma sak på vardagarna. Och ja, kokosolja har jag också hört är nyttigt (och äter på gröten eller i kaffet) - och så mycket godare än fiskleveroljan som får en att rapa fiskigt.... Du får rapportera när/om energin och de positiva effekterna börjar infinna sig.
Kram.

olgakatt sa...

Müsli på fil eller yoghurt är väl en nyttig frukost! Frukosten är dagens viktigaste mål för mig.
Bryr mig aldrig om "nyttighetstrender", de har sällan någon vettig grund. Ett tag skulle man använda aloe vera invärtes. Då rapporterade Läkartidningen snart om folk som kom in med leverskador av det. Det får du säkert inte av kokosolja men jag betvivlar att du skulle bli personlighetsförändrad av den.
Citron är gott och C-vitaminrikt. Jag har ett eget citronträd och lägger några skivor citron i kranvattnet vi alltid dricker.
Jag hade för mig att wienerbröd var värre än fastlagsbullar men det beror kanske på hur mycket grädde man har på. Och bullarna är mycket godare än wienerbröd! Särskilt hembakta.

Anna/notonmusic sa...

Hahaha vad underbart! En semla och det märks direkt men dunderkurerna som ska göra underverk lyser med sin frånvaro resultatmässigt. Visst är livet trist ibland Ingrid! Men semlor är underbart gott och de hembakta är säkert MYCKET nyttigare än köpesemlor!

Musikanta sa...

PettsKarin:
Nej, jag har väl känt på mig länge att kläderna börjar sitta åt lite mer än vanligt. Idag har jag varit alldeles väldigt trött, men det kanske beror på att jag hoppade över citronen i morse, eller? :-)
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Margaretha:
Jag har i alla fall inte förstoppning längre som jag ofta hade innan jag började äta kokosoljan. Alltid en poäng!
Ingrid

Musikanta sa...

Annika CA:
Efter en del tråkiga erfarenheter med svartbrända bullar så passar jag dem noga, som jag skrev till dig. Sitter med äggklockan intill mig och läser en bok och tittar efter omedelbart när den ger signal. Inte en enda blev bränd den här gången, yippeee!
Du kan ju läsa min kommentar till em - åtminstone en bra effekt! Fiskleverolja är gräsligt hemskt - likaså omegatabletterna som jag också rapar fisk många timmar efteråt.
Ska uppdatera om det blir några andra mera trevliga effekter av kokosoljan.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Personlighetsförändrad blir jag förhoppningsvis inte av vare sig kokosolja eller citron, det var nog mer tänkt att jag skulle bli lite kroppsligen förändrad, haha. Till det bättre.

Jag får nog inte lita på några mirakelkurer utan ta mig själv i kragen och både äta lite nyttigare och motionera mer. Läste just idag i Senioren om att övervikt ofta ger artros så det blir inga semlor mer på ett tag. Och jag får hålla mig till lättyoghurten istället för till den treprocentiga. Och skippa honungen i teet.

Som väl är, är jag ingen fan av wienerbröd - tycker att man blir oljig i munnen när man äter dem. Och visst är hembakta bullar godare. När det gäller VV är grädde, smör, jordnötter och majonnäs det värsta man kan äta. Precis tvärtom som dieten LCHF.

Det skulle vara intressant att veta vilka skador preparatet Slim Green kan åsamka - läste på FB om någon som gått ner 40 kg på några månader. Kan ju inte vara särskilt nyttigt.
Ha det gott önskar Ingrid

Musikanta sa...

Anna:
Härligt att se dig här igen! Nej, jag har känt på mig att kläderna har krympt förvånansvärt mycket senaste månaderna så det blir inga fler semlor, varken hembakade eller köpta i fortsättningen. Livet blir tyvärr ganska mycket tristare när man aldrig får äta något som är riktigt gott - som t.ex. semlor. Men det är klart att man blir gladare så småningom när kläderna har töjt sig igen!
Kram från Ingrid

Gunnel sa...

Konstiga semlor som placerade sig så strategiskt med en gång. Du får baka efter ett annat recept nästa gång. Kram

Ditte sa...

Semlor gjorde jag i Spanien och de blev alltför platta, men det berodde på att torrjästen inte fungerar så bra till vetedeg. Men de var goda.
Och detta med mat! Nyttigt? Och vad innebär det?
Antagligen olika för olika människor.
Jag äter det jag vill och vet själv vad jag mår bra av och jag kan ju inte äta mer än det jag gör av med om jag vill behålla min vikt.
Viktväktarna ger jag inget för. Att betala för att väga sig och ha en trogen kundkrets har ju varit ett vinnande koncept. Rent ekonomiskt.
Och en semla upp gör ju ingen sommar...
kram!



Bloggblad sa...

Misstäbkte väl det, att du inte genast får för små kläder...men faktiskt kan man ju bli uppsvälld av mjölmat.
Jag gör avkok på ingefära, med citron och honung i. Visserligen har jag hållit mig fri från förkylningar sedan i höstas, men det har Per också och han vägrar dricka ingefärsdrinken.

Kokosolja åt jag en sked av varje dag ganska länge, tyckte att det var så himla gott, tills jag en dag nästan kväljdes av smaken.

Jag väntar också ständigt på den där piggheten.... Jag är gladare efter att ha gått ner i vikt och har hållit den länge. Går snabbare, men inte blev jag piggare!

Men faktiskt känner jag ändå skillnad sen jag började jobba med flyktingpojkarna! Att få skratta så mycket, göra nytta och få kramar och uppskattning och dessutom lön...det är vansinnigt roligt.

Idag fick jag beröm av en kille, han tyckte att jag pratar väldigt bra svenska....(skam vore väl annars) troligen menade han att jag pratar enklare och tydligare än många andra svenskar. Jag är nästan för snäll....ibland säger de att de inte förstår nån annan än mig, och det är ju inte meningen, men innan de ens kan en halv mening själva så underlättar det.

Ingrid sa...

Hemlagade semlor är jättegott och dina ser så fina ut. Jag förstår att det slank ner ett par stycken på kvällen.
Jag försöker äta lite nyttigt och gör mig en fruktsallad till efterrätt varje dag. Just nu gör jag den på ett litet äpple, en kiwi, och en mandarin och så några russin också. Jag tror alltid att jag bara ska äta upp hälften och spara resten till eftermiddagen, men det går åt alltihop på en gång.
Trevlig helg på dig!
Kram, Ingrid

Veiken sa...

Vi använder kokosolja till mycket här. Det ska vara 100& virgin. Vi använder den som myggmedel (perfekt) en tsk varje morgon i kaffet och som hudkräm också. huden blir len som på en baby. Tyvärr så stelnar oljan när temperaturen går under 25 grader, men det är smällar an får ta i Sverige! Kramar

Bevare mig väl sa...

Så du ägnar dig även åt matens konst
sannerligen också en konstart
där alla goda start
hoppas ge resultat
helst i väldans fart
ska det vara klart
men snart snart ..
Lycka till!
kram

Tredje året i Hjo sa...

Hälsosamt och hälsosamt, jag tycker du verkar oförskämt pigg och alert. Egentligen skulle du börja äta bacon också - det blir man glad av. Semlorna ser ohyggligt farliga ut.
Trevlig helg!

Jonna sa...

Jag hittade din blogg idag. Du skriver om mysiga saker och om musik, i kyrkan och på andra ställen. Det är sånt jag tycker om. Trevligt!

Jonna sa...

Oj, råkade länka till en psalm på youtube istället, det var inte meningen. Det är en bra psalm, men det var inte meningen att vara skum.

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Bloggblad:
Eftersom det är Kent som handlar det mesta numera - han passar på när jag har kör och är och målar - så blir det ingen ingefära köpt. Jag brukar passa på och handla det jag vill när jag är i Stockholm, men ingefära vet jag inte om jag hinner med :-).

Jag tror också man blir gladare och piggare när man trivs med tillvaron. Jag brukar bli väldigt trött dagen efter kören, det tar naturligtvis på krafterna fast man inte känner det när man är där.

Konstigt nog blir jag mycket piggare på kvällarna och har svårt att somna före midnatt. Ofta går jag upp vid halv två tiden och dricker mjölk med honung - världens bästa sömnmedel. Men måste jag gå upp tidigt är jag väldigt trött på morgonen.

Jag, som hör illa, har ingen svårighet att uppfatta vad du säger utan mina extraöron. Det är ju tydligheten det kommer an på och det är ju bra att du får det bekräftat att du talar tydligt och bra. Förstår att du trivs med killarna.

Musikanta sa...

Gunnel:
Haha, det är nog inte bara semlorna det hängde på. Men det var ju chockartat att jeansen, som jag inte haft på ett tag, satt åt så hårt. Det har ju varit så träligt (som vi säger här i Östergötland) väder ett tag så motionen har blivit åsidosatt. I gengäld har jag städat ett par tre timmar idag och det är ju motion också.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Jag var med i VV under något år för tio år sedan och gick faktiskt ner 14 kg på ett drygt halvår. Sedan gick jag inte dit mer, men jag har fortfarande kvar den lilla broschyren där det står hur många points olika livsmedel innehåller. Semlor och jordnötter skulle man akta sig för!

Håller med dig att man ska äta den mat man tycker om coh mår bra av, men som sagt inte för mycket och inte för ofta. Det är svårt att låta bli när man gillar god mat!
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Jag brukar äta fruktsallad på kvällen, en apelsin, ett äpple och lite russin, det blir mycket av det ändå. Till det äter jag Keso. Har svårt att sova med tom mage.
Jag önskar dig också en skön och trevlig helg!
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Kokosolja är ganska nytt för mig - den håller magen i trim i alla fall. Ska ta en tesked i mitt te i morgon - kan väl vara lika bra som i kaffet :-). Har inte prövat att ha den till händerna, men det verkar ju vara bra det också, det är många som säger.
Kramar tillbaka från Ingrid som önskar er båda en skön och trevlig helg.

Musikanta sa...

Tove:
Tack för den fina semmeldikten! Jag ska spara den.
Kram tillbaka från Ingrid som önskar dig en skön och trevligt helg. Själv ska jag gå och måla med med mina målarkompisar klockan 10 i morgon.

Musikanta sa...

Hans:
Jag ska inköpa bacon nästa gång jag är och handlar får jag se om det stämmer :-).
Önskar dig också en skön och trevlig helg!
Ingrid

Musikanta sa...

Jonna:
Hej och välkommen till min blogg! Kul att du hittade hit. Musiken betyder ju mycket för mig som jag också har sett att den gör för dig. Därför blir det mycket musik på bloggen och även om måleri, som är också är ett stort intresse för mig.
Kram från Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Visst är det trist att i princip allt som är gott är "förbjudet" ...

Musikanta sa...

Aina:
Håller verkligen med dig - suck!
Ingrid