söndag 21 april 2019

1665 Påskafton med Mirrfamiljen

Påskaftonen i Mogata blev extra trevlig eftersom Mirrfamiljen kom på besök från Stockholm. Ingen mer än jag är särskilt förtjust i kokta ägg, så den delen av påsken hoppade vi över. Efter en härlig lunch med Mirrens vällagade och välsmakande lasagne var det dock dags för att leta efter lite större påskägg i trädgården.


Familjen bänkad kring köksbordet omkring lasagnefatet. Från vänster Clarissa, Christian, Casimir, Mirren och Caspar. Kent är på väg för att hämta sin kamera. (Bilderna går att klicka större.)

Nytt för detta år var att jag inte hade fyllt påskäggen utan de fick dem tomma. Besvikelsen över detta gav med sig när jag berättade att de skulle själva få fylla dem med sitt favoritgodis när de hittat dem.


Casimir, Clarissa och Caspar med sina ofyllda påskägg. (Sen var det svårt att stänga igen dem.)


Casimirs apa, Ziggo, får också sin del av påskgodiset. Han kan prata alldeles själv också - Casimir tränar hårt med sitt buktaleri. 

Efter att godiset mer eller mindre var uppätet började Casimir och Clarissa måla var sin tavla, något som jag lovat att de skulle få göra om de kom och hälsade på. Denna sysselsättning upptog hela eftermiddagen och gjorde att vi var tvungna att skjuta på middagen till klockan 7.

 Först börjar man att rita en skiss på vanligt ritpapper.


Båda barnen hade valt att rita och måla en drake. Här är Casimirs skiss.


Det är riktiga akrylfärger som gäller och man börjar med att måla bakgrund. Sedan sotar man baksidan av skissen och för över den på duken eller pannån genom att rita i konturerna med en spetsig penna. Man får då sotiga konturer som framgår tydligt och som sedan fylls i med akrylpennor. Sotet är lätt att få bort med hushållspapper. Vi var så otroligt upptagna av målande sedan att jag alldeles glömde bort att fota själva tillblivelsen av konstverken. Här nedan är de i alla fall färdiga.


Lissans konstverk har efteråt fått lite extra åskmoln och regn. Till höger på hennes tavla ser man en tornado och till vänster en blixt. Allt förorsakat av den hemska draken. 

 Mellanbror Caspar är mer road av sport, som t.ex. innebandy och simhopp. 


Ett utomordentligt vackert påskkort  gjorde dessutom Clarissa till sin morfar och mormor. Hon går bara i första klass med klarar redan att skriva skrivstil - inte dåligt. 

2 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Vilka fina konstverk det blev och kortet är så fint =)

Musikanta sa...

"LillaSysster":
Ja, visst är det underbart när ens barnbarn spontant gör ett sådant kort! Framför allt tycker jag det är väldigt kreativt att förlänga stjälken när mittenblomman blev lite större än det var tänkt från början. Hon lärde mig också hur jag skulle använda min nyköpta limpistol.
Ingrid