lördag 27 april 2019

1667 Månadens illustratör april 2019 - Arthur Rackham

Som vanligt, när jag botaniserar i bokhyllorna, hittar jag gamla böcker som jag inte ens minns att jag köpt. Som Gullivers Travels av Jonathan Swift. Boken inköptes 1957 i London när jag studerade på University College en termin.


Bilderna går att klicka större.

Boken är som synes väl använd, men de tolv färgillustrationerna inuti är helt intakta. Jag minns inte att jag tittade på dem särskilt mycket när jag läste boken men nu förvånas jag över hur skicklig illustratören är. Att han redan då var berömd förstår jag när jag ser att hans namn - men inte författarens - står på pärmen.

Intressant är utgivarens Note på insidan: "The Publisher make no apology for a new edition of this "evergreen" book. They feel that the fine drawings or Mr. ARTHUR RACKHAM are a sufficient raison d'être for their reappearance."

Gulliver sträcker på sig efter att han befriats från snörena han bundits med.

Boken innehåller alla Gullivers resor; A voyage to Liliput, A voyage to Brobdingnag (jättarnas rike), A voyage to Laputa och A voyage to the Houyhnhnms. Jag studerade tydligen bara de två första resorna, eftersom det bara där är många understrykningar och översättningar av orden till svenska i marginalen.

Arthur Rackham 1867-1939 föddes i London som ett av tolv syskon. Samtidigt som han vid 18 års ålder arbetade som kontorist på ett brandkontor i Westminster började han studera vid Lambeth School of Art. 1892 sade han upp sig och började som reporter och illustratör på Westminster Budget (en tidning som fanns i Storbritannien under några år runt sekelskiftet 1800-1900.) 1893 började han som bokillustratör och sedan arbetade han som sådan på heltid.


Kejsaren av Liliput inspekterar sina trupper.


Gulliver är till god hjälp för Liliputtarna när de invaderas av en fiendeflotta.

Rackham blev ganska snart berömd för sina illustrationer av bland annat Barries Peter Pan in Kensington Gardens, Gullivers resor och Bröderna Grimms sagor. Hans illustrationer kännetecknas av kraftiga penndrag av tusch som han sedan färglägger med svaga akvarellfärger. Detta var en teknik som kunde genomföras på grund av den tekniska utvecklingen av fotografin. Mer om detta kan man läsa här


Skräddarna tar mått på Gullivers nya kostym.

Gullivers andra resa
går till Brobdingnag, jättarnas rike.


Den nioåriga dottern till jättefamiljen som Gulliver hamnade hos sedan hans skepp kommit ur kurs och hamnat i Brobdingnad lär honom landets språk och att läsa det.


Gulliver presenteras för landets drottning och får kyssa hennes hand.

Genom att Rackham illustrerade Rip Wan Winkle blev han också berömd i Amerika. Allt som allt illustrerade han över 60 böcker. 1906 vann han en guldmedalj på den internationella utställningen i Milano och en annan 1912 på en internationell utställning i Barcelona. Hans illustrationer visades också på en utställning i Louvren i Paris.

Gulliver kämpar med getingarna.

Gullivers möte med en groda.

Rackham anses tillhöra en av de mest betydelsefulla illustratörerna under "the Golden Age" i den brittiska illustrationskonstens historia, vilken sträckte sig mellan åren 1890 fram till första världskriget. Under den här perioden fanns det en stor marknad för illustrerade böcker av hög kvalitet som ofta gavs bort i julklapp.


Självporträtt. Bilden från Wikipedia.

Det som jag tyckte var extra roligt att läsa var att han inspirerat den svenske illustratören Gustav Tenggren. Denne har varit med i min blogg som Månadens Illustratör ett par gånger.

Gustaf Tenggren 1
Gustaf Tenggren 2

4 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Fantastiska bilder! Jag har nog också bara läst första och andra resan. Med mycket sämre illustrationer.

Äventyret framtiden sa...

Fantastiska bilder, fantastiskt fantasifull var han verkligen. Och de är fortfarande gångbara.
Tänk ändå vilken skattkammare man kan ha hemma i sin bokhylla. Man glömmer ju bort vad man har och det blir lite grann som en julklapp varje gång man hittar något man nästan har glömt bort att man har.

Musikanta sa...

Aina:
Jag ska försöka läsa om den. Man får ta lite i taget. Jag har inte läst boken sen dess och det är 62 år sen. Så jag kommer inte ihåg så mycket :-).
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag det är inget större problem för mig att hitta illustratörer. Det är bara, som du skriver, att gå en rond i sina bokhyllor. På tal om julklappar, ska jag uppdatera bloggen med att just hans böcker gavs ofta bort som julklappar. Kul att du påminde mig.
Ingrid