torsdag 16 mars 2017

1402 Veckans Rubrik - MARS

Rubriken denna vecka är helt enkelt MARS och det har Matfreaket, alias Jordgubbar och Bubbel bestämt. Övriga rubrikbloggare hittar man i högra marginalen på bloggen.

Även om jag skrivit om den här fina boken för några år sen är det nog många av mina nytillkomna läsare som kanske inte har hört talas om den. Den tillhör en av mina absoluta favoriter. Min bok gavs ut 1955 men den har tryckts i nyupplaga och finns nu att få tag i på nätet.Tyvärr är inte noterna till dikterna medtagna i den nya upplagan. Själv har jag köpt mitt gamla exemplar på Tradera.


Årets Saga innehåller bilder och dikter från varje månad på året av Elsa Beskow. I den ursprungliga utgåvan ingick även noterna till dikterna som tonsatts av Alice Tegnér. (Bilderna går att klicka större.)

Det är Elsa Beskow som har illustrerat boken och dessutom författat en liten dikt till varje månad. Dessa har sedan tonsatts av Alice Tegnér. De båda damerna hade ett fruktbart samarbete vilket resulterade i bland annat Nu ska vi sjunga - den skolsångbok som många i min generation har vuxit upp med.




Elsa Beskows tre små barn är med på alla bilderna i boken. Här står de och tittar på gubben Mars. 


Om man klickar upp bilden går det att läsa texten.

Min mamma var inte särskilt road av småbarn eller att leka med dem. Men de här sångerna kommer jag ihåg att vi sjöng tillsammans och att jag satt i hennes knä när vi gjorde det. Hon var en duktig pianist och hade en bra sångröst. Jag kommer fortfarande ihåg en del av sångerna.


Musiken av Alice Tegnér.


Om Elsa Beskow och hennes värld har jag skrivit ett inlägg här.

12 kommentarer:

Gunnel sa...

Gamla böcker är värdefullt. Elsa Beskows bilder står sig fortfarande. Kram

Äventyret framtiden sa...

Så har jag sett gubben Mars! Troligen allra första gången. :)
Gamla sagor håller länge, längre och i all evighet. Tror jag.
Elsa Beskow har jag förstås träffat på många gånger men inte just den här boken, förrän nu.
Tack för det Ingrid! Nu vet jag lite mera igen.

Bevare mig väl sa...

Å tack för gubben Mars i egen sittande person!
Finstämt inlägg :-)
Trevlig helg!
Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Jag älskar gamla böcker från min barndom. Elsa Beskow är fortfarande en av mina största favoriter bland konstnärer och illustratörer.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

PettasKarin:
Kent tycker att han liknar Per Oscarsson och det ligger mycket i det, haha. Jag såg det inte själv. Jag undrar vad han gör med videkissarna? Elsa Beskow kommer nog alltid att höra till barnboksklassikerna. Hon är suverän, tycker jag.
Kram

Musikanta sa...

Tove:
Tack för rar kommentar. Visst är han lik Per Oscarsson, haha! Jag såg att du kommenterat på Facebook.
Kram tillbaka från Ingrid som också önskar dig en trevlig helg.

Ditte sa...

Boken har jag sett hos vänner och läst, men äger tyvärr inget ex själv. Elsa Beskow är en klar favorit och jag har nog läst de flesta av hennes böcker och har många av dem. Nu har döttrarna böckerna och barnbarnen har läst dem.
Däremot kan jag glädja mig åt "Nu ska vi sjunga", den har jag och den har använts flitigt.
Trevligt marstema och fin tolkning.
Kram!

Musikanta sa...

Ditte:
Jag tycker att ämnena hittills i Veckans Rubrik har varit trevliga att skriva om. Det är också roligt att det inte är samma person som ständigt bestämmer ämnen. På så sätt blir det ju lite variation.
Nu ska vi sjunga är en liten pärla som jag kan de flesta sångerna i. Några av sångerna är ju inte PR så det kanske är därför man sällan ser sångboken någonstans numera.
Kram tillbaka

Paula i pörtet sa...

Vilken rolig text till mars månads ära! Men gubben mars är lite skrämmande tycker jag. Blir inte små barn rädd för honom?
Elsa Beskows bilder är annars favoriter, men denna figur hade jag inte sett förut.
Nu blev jag nyfiken på de andra månadsbilderna, tror jag måste kolla efter boken på biblan.
Ha en fortsatt fin marshelg

Musikanta sa...

Paula:
De andra månadsbilderna är helt underbara också. I nyutgåvan är bilderna tyvärr mycket mindre än i den gamla upplagan, men de är vackra ändå.
Efter den gamle gubben Mars kommer den unga pojken April med våren.
Kram

Anna/notonmusic sa...

Jag är väldigt förtjust i Elsa Beskow, jag äger den där månadstavla du vet fär man kan byta ut bilder för varje månad. Och jag gör det fortfarande! Min morfars lillasyster (Stina Hammar) har skrivit en bok om Elsa Beskow som heter Solägget. Visst är det roligt att titta på äldre noter också, inga balkar som binder ihop åttondelarna tex. Ha en fin söndag Ingrid! Kram

Musikanta sa...

Anna:
Jag tyckte väl noterna såg lite konstiga ut. Men saknar inte körsångsnoter balkar ofta också?
Har inte hört talas om månadstavlan tidigare. Jag ska kika på boken om EB om jag hittar den på nätet.
Kram