tisdag 21 mars 2017

1403 Veckans ord - FORDON

På Gems Weekly Photo Challenge kan man få ett ord att skriva om varje vecka under året. Det är Sanna som står för utmaningen och de som har antagit denna finns listade på hemsidan.

Ordet denna vecka är FORDON. För mig är det ett lysande tillfälle att dela med mig av några av de påkostade bilannonserna i mina gamla Bonniers Veckotidningar. Bilderna går att klicka större.


Lincoln presenterades för första gången 1920. Bilen har fått sitt namn efter president Abraham Lincoln. Den tillverkas fortfarande. Det var i en Lincoln Continental som president Kennedy sköts till döds 1963. Mer om Lincoln kan man läsa här

De här bilarna är samtliga från år 1928. Några av bilmärkena ser man fortfarande på vägarna, kanske mest som raggarbilar. Några märken finns inte kvar eller har kanske uppgått i andra. De flesta bilar är amerikanska. Även om Volvo hade grundats 1926 och den första bilen tillverkades 1927 finns det inga annonser om denna bil i de tidningar jag tittat i.



Hudson var en biltillverkare som byggde bilar mellan 1909 och 1954 i Detroit i USA. Man la ner märket 1954. Mer om denna bil kan man läsa här.

Jag läser på nätet att skillnaden i pris som en industriarbetare fick betala för en bil 1920 och idag inte skiljer sig så mycket. Dock gäller priset på den amerikanska marknaden. Jag skulle kunna tänka mig att en svensk industriarbetare inte tjänade så mycket som en amerikansk dito. Den dyraste Hudsonbilen ovan kostade 11.200 kr. I dagens penningvärde 217 876 kr. Det verkar inte så mycket för oss men var naturligtvis helt oöverkomligt för t.ex. en person som på den tiden fick mycket av sin lön in natura.


Steyrbilen tillverkades i Österrike. Om den österrikiska Steyrkoncernen kan man läsa här.



Bilmärket grundades av bröderna Dodge i Amerika 1914. Märket införlivades i Chryslerkoncernen som numera ägs av Fiat. 2011 försvann märket helt från Europa. Här kan man läsa mer om Dodge.

Annonserna ger ofta sken av att man kommer upp sig socialt om man köper en bil av just deras märke. De alluderar gärna till adeln och överklassen, som i annonsen ovan. Den här bilen anses dessutom vara perfekt för svenska förhållanden. Den hemförde både Göteborgspokalen och Vinterpokalen i årets tävling, som det står i annonsen.


La Salle 1928. Bilen är uppkallad efter en fransk upptäcktsresande. Den togs fram för att täcka prisgapet mellan Cadillac och Dodge. Märket lades ner efter 1940. Här kan man läsa mer om denna bil.

När jag växte upp fanns det fortfarande bilar av märket La Salle. Det ansågs som en lyxbil på den tiden. Men den allra hetaste lyxbilen när jag var ung var Cadillac, en bil som det var mycket få människor förunnat att äga. Det var bara de allra rikaste svenskarna som höll sig med en sådan bil.


I annonsen berättar man vilka högdjur som äger en Cadillac. Bland annat shahen av Persien och president Herbert Hoover. 

I en mycket intressant artikel på Wikipedia kan man läsa om hur Cadillac utvecklades till en lyxbil, bl.a. med hjälp av en måttsats som svensken Carl Edvard Johansson från Eskilstuna hade uppfunnit. Där står också att just 1928 kunde man erbjuda kunderna en synkroniserad manuell växellåda med från varandra separerade växellägen.

I Bonniers Veckotidningar är det bara omslagssidorna som är i fyrfärgstryck. De oftast förekommande annonserna förutom bilannonserna, är de som gör reklam för bananer, parfym, tandkräm, choklad och konstigt nog slipsar. I bilannonserna får man ofta utförliga beskrivningar om bilens förträfflighet men inte så ofta om priset.


Annonser för bilmärket Packard är mycket vanliga. Bröderna Packard startade redan tillverkningen av bilen 1899. Då var motorn encylindrig och placerad mitt i bilen. bilmärket lades ner 1958. Mer om bilen kan man läsa här.

24 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Dina gamla Bonniers veckotidningar är rena skattkammaren!
Så vackra bilarna var på den tiden. Jag skulle gärna ha en sådan i dagsläget. I vår kommun finns ett museum där många liknande bilar finns. Alla vackra som pärlor på ett halsband.

Jag tror att jag också ska delta i Gems Weekly Photo Challenge någon gång. Mycket trevligt!

Ha det gott Ingrid! <3

Violen på brandholmen sa...

Åh, så läckert! Vilken guldgruva du har!

Merle sa...

Wie schön! Ich liebe Oldtimer - auch auf Plakaten! :)

Musikanta sa...

PettasKarin:
Man kan ju skriva om ett ord om man känner för det. I det här fallet passade det ju mig perfekt :-). Jag älskar mina gamla tidningar - det är mer värt än alla historielektioner man hade i skolan. Kul också att tänka på att min mamma var 18 år 1928 och att hon måste ha upplevt en del som det skrivs om här.
Kram till er båda!

Musikanta sa...

Violen:
Tack för din uppskattande kommentar. Den värmer!
Kram

Musikanta sa...

Maje:
Thank you for your nice comment and welcome to my blog! I love my old magazines, mostly because of their covers in colours as well as their advertisements. But it's also great fun to take part in the things that happened almost a hundred years ago.
Ingrid

Bevare mig väl sa...

Så bra och roligt att du kan ta ur din skattkammare och göra ett fint fordon-isk inlägg också :-)
Kram

Musikanta sa...

Tove:
Jag kan förmodligen illustrera alla veckans ord i år med bilder från de gamla tidningarna. Det här var ju ett gyllene tillfälle att göra det.
Kram

Gunnel sa...

Tänk om man kunde få läsa sådana trevliga och intressanta bilannonser idag. Kram

amo sin blogg sa...

Så flotte annonser !
Er det i ukeblad du fant dei ?
Interessant !

Musikanta sa...

Gunnel:
De var ju ritade och målade av konstnärer också. Och mycket information om bilarna redan i annonsen.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

amo sin:
Hej och välkommen till bloggen. Här har du en länk så du kan läsa om denna veckotidning från mitten av 1920-talat som jag samlar på.
http://musikanta.blogspot.se/2017/03/1399-nytt-fran-bonniers-veckotidning-nr.html
Jag älskar dessa gamla tidningar som har så fina omslagsbilder av illustratörer och konstnärer. Det var därför jag började samla på dem.
Ingrid

Anki sa...

Vilka helt underbara bilder på dessa fantastiska bilar! dina gamla veckomagasin är verkligen en riktig guldgruva! Härligt!

Vonne sa...

Det är så roligt med alla dina fina gamla bilder. En riktig skatt! Och vad fina fordonen var när det begav sig. Nu ser alla mer eller mindre likadana ut.
Ha det fint denna onsdag! Kram

Musikanta sa...

Anki:
Jag är verkligen glad över dessa gamla tidningar och i synnerhet de vackra omslagsbilderna.
Kram

Musikanta sa...

Vonne:
Visst var bilarna eleganta. Det är roligt att några av dem fortfarande rullar på våra vägar. Det var kvalitet på den tiden.
Kram tillbaka

Ditte sa...

Vilken fin tolkning av veckans ord! Och så roligt att se de gamla bilarna från Bonniers tidskrifter och dessutom få läsa och lära mer om dem.
Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Nu blev jag nästan sugen på att köpa bil ...

Musikanta sa...

Ditte:
Tack för din rara och uppskattande kommentar!
Kram tillbaka

Musikanta sa...

aina:
Du bor ju i Stockholm så du behöver ingen, haha. Inte har du småbarn heller, vad jag förstår. (Det är väl egentligen enda skälet att man skaffar sig bil om man bor i huvudstaden?) Men visst kan man bli sugen när man ser de vackra gamla bilarna.

Den här veckan har vi betalat drygt 10 000 kr i reparation och service för EN av våra bilar före och efter besiktning. Hade räckt till en resa till Mallis för mig...
Ingrid

Maria sa...

WOW vilka vackra annonser!

Musikanta sa...

Maria:
Hej och välkommen till min blogg! Kul att du hittade hit. Tack för din rara kommentar som värmer!
Kram

Carita Liljendahl sa...

Så fina många fordon var förr!
Och alla dessa vackra planscher!

Musikanta sa...

Carita Liljendahl:
Jag tröttnar aldrig på att titta på dem. De flesta bilarna är tecknade (kanske efter foton, men ändå). Skickliga konstnärer har ju alltid funnits.
Ingrid som önskar dig en Glad Påsk och som tydligen har missat din kommentar.