fredag 9 juni 2017

1434 Årlig städning av mitt arbetsrum

Jag blev så inspirerad av vännen Mariannes - alias bloggvännen Bloggblad - när hon skrev om hur hon städade - på sin blogg häromsistens - att jag bestämde mig för att storstäda mitt arbetsrum. Det innebär att jag måste bära ut nästan allt som är löst i rummet (utom böcker och dataprylar förstås) och det är ganska jobbigt. Rummet är bara på 10 m2 men där får plats ganska mycket ändå.


Allt det här fick jag bära ut (utom bordet som Kent hjälpte mig med) innan jag kunde börja städa. En hurts och en gammaldags personvåg syns inte på bilden men finns bakom allt. (Bilderna går att klicka större.)

Jag visste att det var ett tag sen sist - men jag fick bläddra i kalendern för 2016 ända till den 26 september där jag skrivit upp att jag storstädade arbetsrummet senast. Tidens flykt är påtaglig! Av och till har jag ju dammat och plockat undan men dammsugit mattan har jag inte gjort sen dess. Men jag har överlevt att det har varit lite dammråttor i hörnen och under arbetsbordet - läste någonstans att man inte skulle ha det alltför rent hemma eftersom man då tålde bakterier bättre.

Vet inte om det är sant. I alla fall har jag varit frisk hela våren utom ett par dar med feber. Jag har städat i mina mappar där det står Aktuellt på och slängt tre fjärdedelar av alla papper och tidningsurklipp som jag sparat på i dessa. En del papper och böcker som jag saknat har jag hittat och ställt tillbaka i bokhyllan eller satt in i en pärm där jag förhoppningsvis hittar dem nästa gång jag letar efter dem.


Bokhyllorna är nästa projekt. Men det får bli "te vecka". Jag har i alla fall fått ordning på mina gamla Bonniers Veckotidningar som ligger i nummer och år-ordning på mittenhyllan, hyllplan två och tre uppifrån. 

Städningen tog hela förmiddagen så nu kan jag med gott samvete sätta mig till ro vid datorn och skriva det här inlägget.


Om det är någon som undrar varför jag har adventsstjärnan av halm  i fönstret beror det på att den lyser med ett milt sken och innebär ingen fara för fönstret som en lampa av glas skulle ha gjort. 

12 kommentarer:

Annika sa...

ÅH vad härligt!!
Älskar känslan då man verkligen röjt upp och städat!
Ha en fin helg nu!
Kramar!!!

Musikanta sa...

Annika:
Visst är det underbart. Jag ska försöka se till att det blir lite oftare.
Önskar dig också en skön och fin helg och var rädd om din arm!
Många kramar tillbaka från Ingrid

Bloggblad sa...

Vad roligt att jag kan bidra med lite inspiration? Kanske börjar du sy grytlappar i lapptäcksteknik också? Jag undrar om det inte var du som lärde mig sticka grytlappar i bomullsgarn när jag var nyinflyttad här i stan?

Jag röjer ur rejält varje år, men saker hinner hopa sig, jag förstår inte varifrån allt kommer... känns jätteskönt när det är gjort.

Ingrid sa...

Nu kan du verkligen vara nöjd med dig själv! Det är härligt när man väl kommer till skott och gör en ordentlig städning.
Ha en skön helg och njut av ditt fina arbetsrum!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Nej, men virka gjorde jag väl. Har fortfarande dessa kvar som jag virkade i dubbelt bomullsgarn. En tråd från en härva och en från ett nystan. De går fort att virka och är nästan ogenomträngliga för värme.
Jag fick i alla fall ihop åtta tidskriftshållare till fem. Alltid något. Men visst borde jag slänga mer. Ska sätta igång med att slänga alla kopierade körnoter nästa gång. Det kommer att bli några Willyspåsar.

Musikanta sa...

Ingrid:
Nu är det trädgården som står på programmet. De sista dagarnas störtregn har gjort så att ogräset breder ut sig överallt - i synnerhet mellan trädgårdsplattorna. Det ser mer ut som en urskog.
Men jag har haft dåligt samvete för mitt ostädade arbetsrum en längre tid så det känns skönt att få det ordentligt städat.
Önskar dig en skön fortsättning på helgen!
Kram från Ingrid

Bevare mig väl sa...

När jag läser detta så prisar jag min lilla lya :-) Öppen planlösning rymmer mycket och jag tänkte först att jag nog skulle behöva ha ordning jämt för att hitta - så blev det inte och storstädar gör jag höst och vår. Blir dessutom en del fin motion då det är trångt också. Men visst är det skönt att ha det gjort! Passar på att önska dig en glad sommar! Jag kommer fortsätta min bloggpaus, med undantag för gems weekly!
Kram

Musikanta sa...

Tove:
Risken med att man bor stort är att man samlar på sig mängder av saker. Till slut hittar man inte någonting. Men det är svårt att slänga, framför allt böcker. Men jag måste ta ett tag och försöka röja upp i bokhyllorna och försöka få någon ordning på allt. Kläder behöver också rensas ut, men de kan man ju skänka till Lettland eller RK.
Gems Weekly hoppar jag över den här veckan - jag känner mig gammal ändå utan att behöva skriva om det, haha.
Kram tillbaka och ha en skön sommar du också!

Birgitta Malmstedt sa...

Så duktig du har varit! Nu är det ordning på allt. Känns väl ändå rätt skönt.
Trevlig sommar önskar jag dig och hoppas att vi ses i bloggruppen i höst.
Hälsningar
Birgitta

Äventyret framtiden sa...

Det är härligt att känna att man har städat omkring sig.
Livet blir lättare på något sätt. Här städar jag smått för jämnan men skulle verkligen behöva en rejäl storstädning men har tagit beslutet om att det får bli senare när jag känner för det. Kanske mot jul? ;)
Ha det gott Ingrid! <3

Musikanta sa...

Birgitta:
Tyvärr är det inte ordning på allt än - men jag har i alla börjat att röja. Det här rummet är det ingen annan än Casimir (som ibland lånar datorn) som går in i så det är därför jag egentligen bara behöver städa för min egen skull. Och det känns aldrig lika viktigt som att städa övriga utrymmen i huset.
Jag önskar dig också en trevlig sommar och jag ska fundera på bloggruppen i höst.
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Det är klart att du måste städa när det kommer folk jämt. Jag städar alltid om jag ska ha gäster - men det inte så ofta som väl är. Närmaste släkten bryr jag mig inte så mycket om dock. Jag hoppas att jag får fira jul borta i år så jag slipper julstäda alls. Jag har ju spelat i kyrkan alla julhelger men i år har jag bestämt mig att ta ledigt och vara tillsammans med barnbarnen.
Kram från Ingrid