Jag har skaffat mig en ny hobby. Acrylic Pouring Art som det heter. Några hundratusentals andra ägnar sig tydligen åt denna hobby också. Man ska blanda akrylfärger med ett flytande medium och vatten, tillsätta några droppar siliconolja och hälla ut alltihopa över en canvas. Vips har man ett nytt konstverk.
Det lät ju
väldigt enkelt tyckte jag. Men sen gick jag in på diverse sajter på Youtube med
Tutorials i ämnet och insåg att det kanske inte var så enkelt i alla fall. Det verkade
vara en hel vetenskap bara att blanda till färgerna rätt. Man skulle ha ett
flytande medium som skulle vara av exakt mängd i förhållande till färgen som i
sin tur skulle vara exakt så tunn så att den flöt ut över duken.
Man kunde spä
med vatten också var det någon som visade, som tur var. Annars hade det förmodligen
varit helt omöjligt att få färgen lagom flytande.
Gratis är
det inte heller. En pytteflaska med siliconolja som också skulle behövas, kostade
nära 100 kr. Det flytande mediet ca 200 kr för 1 l. Det visade sig efter
att jag försökt några gånger med mina "konstverk" att en dunk precis räcker till fem mycket SMÅ dukar. Nästan allt annat som behövs har jag hittat på Dollarstore.
Mitt första
försök mynnade ut i att jag tog bort all utspilld färg på canvasen med
hushållspapper. Alla konstverk som jag
sett på nätet hade en massa vackra celler på målningarna. Jag fick inga alls på
mitt andra försök men det berodde förmodligen på att jag inte blandat färgerna
ordentligt med siliconoljan. Man måste röra runt länge efter varje ny tillsats
och det hade jag inte gjort. Snabbt måste det gå också.
Inte en endaste liten cell visade sig här på det andra försöket. (Bilderna går att klicka större.)
Men skam den
som ger sig. Mitt tredje försök blev ganska lyckat men jag gjorde misstaget att
känna efter om färgen var torr så det uppstod ett litet hål som var omöjligt
att fylla igen utan att skada målningen ytterligare. Det påstås ta 24 timmar
innan en sådan här målning torkar, men nu har jag haft duken liggande i tre dagar
och den är fortfarande inte torr. Om den fortfarande glänser – har jag nu lärt
mig – är den inte torr.
Den lilla vita fläcken med svart prick i mitten visar var jag kände efter om målningen var torr. Lite celler här och där har jag i alla fall fått fram. Man får vara snabb med hårtorken också!
I mitt fjärde försök tänkte jag hjälpa till att få färgen lättare att flyta ut över kanterna så jag hällde som en liten ram runt canvasen med ljuslila färg. Det blev tyvärr en kontraproduktiv åtgärd eftersom "ramen" fungerade utmärkt som stopp för färgen att flyta ut.
Det ser snyggare ut på bilden än vad det är i verkligheten.
Dagens försök blev inte heller som jag tänkt mig. Jag hade bland annat blandat till en fin guldfärg och en härlig ljusgrön färg som hade lagom konsistens och dessutom rört om enligt alla konstens regler. De färgerna försvann helt i svart, vitt och lila. En liten, liten bit av den gröna färgen tittade fram men ingenting av guldfärgen. Men man lär sig av misstagen. Mindre svart och vitt nästa gång. Det stämmer nog som de flesta konstnärerna på Youtube säger, You need to practise!
Om man söker
på Acrylic Pouring Art på Youtube får man upp hur många sajter som helst.
PS. Anledningen till att jag började med detta var att jag tänkte att barnbarnen kanske skulle gilla det. Men bara efter det första försöket insåg jag att det var det sista jag ska ta till för att roa dem. Det får bli vanlig målning med färg och penslar i stället.
13 kommentarer:
Läckert vågat, vackert fångat.
Nu vet du vad, och kan fortsätta din egen väg!
Kram!
Nu förstår jag hur din nya header kom till:-) Du är verkligen duktig med dina experiment, och övning ger färdighet sägs det ju. Av alla exempel som du har visat tycker jag bäst om sista alstret. Den målningen tolkar jag som en dal med berg och en flod i mitten.
Du är verkligen kreativ som ger dig på såna här försök. Snyggt blev det ju också, men någon tolkning av konstverken ska jag inte ge mig på.
Ha en skön söndag!
Kram, Ingrid
Gerd:
Målning nr 3 finns inte längre eftersom jag försökte bättra på den innan den torkat. Det var bara att ta bort färgen från tavlan och måla över den. Man lär sig...
Kram tillbaka från Ingrid
BP:
Kul att du tolkar målningen. Jag får lite bergskänsla också. Annars blir det som det blir när man häller ut färgerna - inte alls som jag tänkt mig från början. Det är mycket, mycket svårare än jag trodde. Och kladdigare! Men rätt kul i alla fall.
Ingrid som önskar dig en skön avslutning på söndagen.
Ingrid:
Det är nog inte meningen att man ska tolka "konstverken". Färgerna lever helt sitt eget liv och hittills har jag ingen aning om hur det kommer att se ut innan jag hällt ut färgen på duken. Men som med så mycket annat så lär man sig av sina misstag. Lätt är det i alla fall inte och väldigt kladdigt. Lite spännande i alla fall.
Kram tillbaka från Ingrid som inte gett upp än.
Vad spännande med sån målning! Jag har en konstnärsbekant som höll på ett par år med den tekniken - har köpt en tavla av henne. Jag förstår att det är svårare än det ser ut men jag tycker också att det du fick till även i de tidiga försöken är väldigt fint! För mig känns det som perfekt konst för meditation - dvs. att låta ögonen (och hjärnan och själen...) vila i färgkombinationerna och formerna.
Hoppas du visar fler alster om det blir några såna!
Kram!
Härliga färger, kul att pröva nåt nytt! Men jag fattar att det inte är alldeles enkelt.
Annika:
Tack för rar och uppskattande kommentar. Jag tittar mycket på Youtube där många konstnärer demonstrerar olika tekniker. Det är väldigt roligt. Jag har lärt mig en hel del sen sist. Du har alldeles rätt i att det är väldigt avstressande - man glömmer tid och rum när man håller på. Det blir säkert fler tavlor så småningom om jag får till det.
Kram tillbaka från Ingrid
Aina:
Man får inte ge upp när det inte blir som man vill. Jag får lite tips på Youtube som jag har hjälp av. Det är tydligen en hel vetenskap med den här tekniken som jag (naturligtvis) inte hade en aning om. Så något att leka med för barnbarnen är det absolut inte. Roligt att du kommenterade!
Ingrid
Wow, vilken spännande färgövning! Förstår att det är något som kräver övning om man vill styra processen, men även dina "ostyriga" verk blev ju jättefina tycker jag. Men jag tror som du att barnbarnen mest skulle bli frustrerade. Och du också!
Jag har gjort liknande övningar direkt på akvarellpapper med akrylfärger, dvs låta färgerna flyta ihop och bilda blandningar och mönster. Lite lättare och billigare, tror jag. Men inte riktigt samma spännande resultat, förstås, med de där celerna.
Här kommer ett "l" som fattas i min kommentar!
Karin:
Det är väldigt roligt att se hur det blir jag blir överraskad varje gång. Jag lär mig också att olika färger dominerar, som vitt t.ex. Det beror väl på viskositeten antar jag.
Det är alldeles för komplicerat för barnbarnen - och kladdigt. Senast la jag en armbåge på en blöt målning för att jag sträckte mig efter något bakom och det blev en krater i tavlan. Det blir någon sorts film ovanpå när det börjar torka så färgerna går inte ihop sig. Inte heller kan man hälla i lite mera. Men man lär sig...
Ingrid
Skicka en kommentar