söndag 26 februari 2023

1933 - Musée de Masques Limoux Del 1

Sedan vi varit och tittat på elvaparaden drar vi oss hemåt. Eftermiddagen ska ägnas åt ett besök på Musée de Masques som jag inte visste existerade tidigare. Under lågsäsong är det bara öppet några timmar på söndagseftermiddagarna. Jag tycker att de ska bli spännande - i synnerhet nu när jag har sett några karnevalsparader.

Jag poserar med Blomman framför muséet. (Bilderna går att klicka större.)

Muséet huserar sedan några år tillbaka i det gamla Palais de Justice. Samlingarna i muséet har skänkts av Emile Taillefer, mångårig kommunalpolitiker i Limoux och vice karnevalpresident i 45 år. Redan 1956 grundade han bandet des Arcadiens. Han avled 2014. Det är hans dotter Sabine som ordnat så att samlingarna flyttats hit.


Emile Taillefer

Redan i entrén blir jag överväldigad av färger men det är inget emot vad som väntar. 


 I entrén till muséet.


 Emile Taillefer samlade masker från hela världen. 

Josie, granne till Anna och som vakar över huset när familjen är i Sverige är med och tycker att vi ska sno oss på lite eftersom det här inte är någonting mot det som väntar, säger hon. Men först stannar vi  en lång stund i Chagallrummet för att beundra en jättestor  målning av Marc Chagall, som är en av mina stora favoriter. 

Man har också byggt upp interiörer med dockor med motiv från Chagalls målningar. (Här är ett inlägg från 2011 där Kent och jag besökte Chagallmuséet i Nice).  





Vi vandrar vidare och kommer först till ett rum som visar hur man skapar maskerna. 

Sen blir jag slagen av häpnad över alla samlingarna i det stora rummet intill. Men det berättar jag mer om i mitt nästa inlägg. Här kommer ett litet smakprov:

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Underbart! Ord räcker inte till för allt jag känner och inspireras av i ditt inlägg av idag!
Tusen tack!
Kram

BP sa...

WOW! Helt underbart! Maskerna är väldigt speciella och liknar inte alls de "välkända" maskerna från Venedig, som har ett helt annat "stuk". Vilken utställning. Ser redan nu framemot del II.
Marc Chagall är även en av mina favoritmålare:-)

Musikanta sa...

Äventyret framtiden:
Så roligt att du uppskattade inlägget - det värmer verkligen i kylan här uppe. Det var synd att det inte fanns någon katalog eller andra uppgifter - hade varit roligt att veta lite mer om t.ex. Chagall. Nu fanns det bara en vaktmästare där.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Nej, de är alls inte lika eleganta som de som jag sett på bild i Venedig. Snarare groteska många gånger. Du kommer nog att ge mig rätt när du ser mina bilder i nästa inlägg. Men vissa av själva maskeraddockorna är väldigt vackra i sina dräkter.
Önskar dig en skön vecka!
Ingrid

Bloggblad sa...

Tänk, så intressant det är att folk lägger sin tid och sitt engagemang på något som en stor del av mänskligheten inte vet något om. Klart att jag vet att det finns karnevaler - men bara i periferin av medvetandet.

Och själv gör jag sånt som andra inte skulle fundera på ens...

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det är väl det som gör att livet blir omväxlande. Jag, som varit i Limoux så många gånger har ju inte kunnat undvika att bli medveten om karnevalen där eftersom masker, dräkter och dockor förekommer lite överallt på skyltar och i skyltfönster. Det var en trevlig upplevelse att få se den live.

Lena i Wales sa...

Vad trevligt med karneval
Härligt museum och varierande
Kul med masker, fast jag vill inte möta någon med dem på på gatan.
Chagall, en av mina favoriter.
Ha det bra!