onsdag 1 mars 2023

1934 Musée de Masques i Limoux Del 2

Om Musée de Masques i Limoux i Frankrike berättade jag i mitt förra inlägg. Vem som gav upphov till detta muséum och om Chagalltavlan. I det här inlägget får bilderna tala för sig själva eftersom jag inte har någon proveniens att komma med vad gäller dockorna och maskerna.   

Efter entrékorridoren kommer vi in i ett rum som kallas Menageriet. I karnevalen är det ofta människor med djurmasker med och här ser man några av dessa.


Menageriet. (bilderna går att klicka större.)

Men när vi går vidare och kommer in i den stora salen med alla dockor och masker blir jag helt förstummad. Fantastiskt med alla färgerna...

Entrén till stora salen.

En av karnevalsdockorna i naturlig storlek.


Anna och Josie i stora salen.

Äldre masker.

Alla väggar i salen är fyllda med hyllor med olika masker.

En del sticker ut lite extra...

Anna och Josie igen vid en av väggarna,

En hel hög med olika mössor mitt på golvet finns också att beskåda. 

På vägen ut finns det fler karnevalsdockor att titta på.



Tyvärr vet jag ingenting om den här tavlan nedan men man ser ju att den föreställer ett karnevalståg för länge  sedan. 


Uppdatering:
Hittade originalet till denna tavla på Pradomuséet i Madrid. Det är den berömda målaren Francisco Goya som målat tavlan.

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Fantastiskt! Mer karnevaler åt folket … Skämt åsido, jag undrar varför det bara har uppstått karnevaler i katolska länder. Jag har varit med om Fasching i Bayern, det är lite åt samma håll.

Musikanta sa...

Bloggblad:
I vanliga fall är det full vår i dessa södra (katolska) länder så folk är utomhus för att vara med och även titta på. Här uppe är det för kallt - tror aldrig vi haft någon karneval ens när Sverige var katolskt av den anledningen. Religiöst är det ju för att man ska festa och roa sig före fastan.
Protestanterna tog som bekant avstånd från allt som var roligt och festligt. Man målade ju över bilder i kyrkan t.ex. Så det var väl inte tal om någon karneval?

Matilda sa...

Vilket häftigt museum! Roligt att få ta del av genom dig :)

BP sa...

Museet är verkligen häftigt - eller dess innehåll rättare sagt. Djurmaskarna är skräckinjagande. Detsamma gäller clownmasker. Har aldrig gillat clowner. Så kul att du delar med dig av dessa masker:-)

Musikanta sa...

Matilda:
Tack för din rara kommentar!
Ha det gott önskar
Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Jag såg några "djur" i en av paraderna, men de var inte så skräckinjagande. En åsna och en isbjörn. För mig var muséet en stor upplevelse så jag tänkte att det kanske kunde vara kul att andra fick se lite av det också. Jag är nog lite tvärtom som du, pierrotfigurerna älskar jag.
Ingrid som önskar dig ett gott slut på veckan.

Klimakteriehäxan sa...

Häftigt museum!

Musikanta sa...

Aina:
Absolut!
Ingrid