torsdag 22 mars 2012

Mormors våfflor


Bilden här från nätet

Olgakatt är det som står för nästa sista fredagstemat den här månaden. Hon efterlyser recept på våfflor och jag tänker dela med mig av min mormors härliga våfflor, som jag gör varje år. Receptet förtjänar att läsas igen - jag misslyckas aldrig med de här våfflorna. Övriga fredagsbloggare finns på Olgakatts hemsida.


Mormors våfflor

Här kommer här ett bra recept på våfflor att ha till helgen när man firar Jungfru Marie Bebådelsedag i kyrkan.  Det är min mormors recept på våfflor, räddaren i nöden när det kommer oväntade gäster och som du aldrig misslyckas med. Jag har haft det tidigare på bloggen men det förtjänar att läsas igen.

Receptet är tänkt för 4 personer med normal aptit.

1. Man tager 2 ägg och LAGOM mjölk så det blir som en tunn smet.

2. Sedan vispar man i LAGOM med vetemjöl så det blir som en slät gröt.

3. Därefter späder man med mjölk så det blir som en ganska tjock soppa.

4. Smält en rejäl klick smör och häll i smeten - ta mer än vad du tänkte från början. Margarin gills inte.

5. Häll det något avsvalnade smöret ner i våffelsmeten så att det blir som en härlig kräm – inte alltför tjock men LAGOM! Glöm inte en lite salt så det blir god smak på smeten.

6. Hetta upp våffeljärnet så att det ryker.

7. Lägg en LAGOM stor sked våffelsmet på järnet. Grädda en liten stund - det går ganska fort när järnet är hett – tills det knappt ryker mer. Då är våfflan färdig. Man kan förstås titta litet ibland och se hur brun den har blivit.

8. Sätter sig våfflan fast, smält mer smör och häll i smeten. Tycker du smeten verkar för tunn, vispa i litet mer mjöl.

9. Serveras med valfri sylt, grädde eller glass, eller både och. Vill man hellre lägga en god svampstuvning på våfflan går väl det med eftersom det inte är något socker i våffelsmeten. Lycka till!

PS. Har du två våffeljärn slipper du en del bekymmer med otåliga gäster. Smaklig måltid!

12 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det där med lagom är sällan hemma, men försöka skall jag definitivt. Berättar hur det går sedan:)
Tack för receptet!

Kramar
Karin

Coolaannna sa...

Tackar för receptet!!

Älskar våfflor!

Kram Anna

Karin sa...

Vilket utmärkt recept. Måste visa det för mina barn som alltid protesterar mot mina – som dom tycker – alltför ungefärliga recept. "Men det märker ni ju", säger jag "när det är lagom!"

Musikanta sa...

Pettskarin:
Man kan bara inte misslyckas med de här våfflorna. Ser fram emot rapport så småningom!
Kram från Ingrid

Anna:
Så lite så :-)!
Kram tillbaka!

Annika sa...

Lagom var ordet :-)
Äter sällan våfflor. Sällan jag är sugen på det.
Men ibland smakar det.
Kramar!

Eleonora sa...

Lagom - men det är ju bara om man är van matlagare? Skulle nog inte våga pröva. Men tack i alla fall - när jag kommer och hälsar på hos dig får du jättegärna bjuda på härligheten!!

Trevlig helg! Kram

Musikanta sa...

Annika:
Nej,våfflor är ingen VV-mat precis. Lär väl få våfflor på söndag när jag ska spela på gudstjänst på Marie Bebådelsedagen i Gusums kyrka. Där brukar det alltid vara stor våffelfest efteråt!
Kram!

Eleonora:
Gör precis som det står i receptet - du som är så duktig på matlagning! Så ska du se att det blir perfekt. Du kan ju pröva med ett ägg och göra likadant.
Ha en skön helg och kramar från Ingrid

Ailas sa...

När min yngste son gick på gymnasiet brukade han göra våfflor ett par gånger i veckan när han kom hem från skolan. Annars har inte våfflor hört till matsedeln här. Borde kanske testa en LCHF-variant någon gång...
Trevlig helg!

Musikanta sa...

Ailas:
Heder åt en sådan son som ställer sig och gör våfflor när han kom hem från skolan! Min son gjorde spagetti med köttfärssås ibland vid midnatt när han var hungrig. Han är fortfarande - fyller 48 om några dar - duktig på det.

Ingrid som inbillar sig att äggvåfflor är NÅGOT nyttigare än LCHF- varianten.
Jag önskar dig också en trevlig helg! Kram!

Musikanta sa...

Karin E:
Jag gör aldrig våfflor annat än efter det här receptet. Annars är jag lite feg att experimentera för mycket på egen hand. Men i det här fallet var jag med när mormor gjorde våfflor när jag var liten och fick själv känna hur smeten skulle vara.
Ha en riktigt skön helg önskar Ingrid

Gnuttan sa...

Vilket underbart recept. Bara man ser till att ha lagom och allt så blir det ju alltid bäst! :-)

Musikanta sa...

Gnuttan:
Det är ju känslan som gäller - jag känner precis när smeten är "lagom". Annars kan man ju, som jag skrev, lätt fixa till det i efterhand.
Kram!