lördag 5 mars 2016

1252 Lördagstema - Ett projekt

Det är pensionären på ön Birgitta Malmstedtsom är värdinna för lördagstemat i mars. Den här veckan ska det handla om ETT PROJEKT. Övriga teman  för mars och övriga lördagsbloggare hittar man till höger i min blogg.

Ja, olika projekt har man ju alltid på gång, alltifrån att röja bland böckerna och i garderoberna till att plantera om krukväxter och så gräs där det inte finns något i gräsmattan. Eller att öppna lådan med min salig farfars noter, som jag fick mig tillsänd för ett tiotal år sen och som fortfarande står oöppnad i en garderob. Han var skolkantor i sin krafts dagar, min farfar Karl Oskar.

Det mest närliggande projektet har varit att städa upp i det kombinerade gästrummet och ateljén. Jag kände att jag behövde en yta på bordet där jag kunde placera målarduken om det var svårt att måla på staffliet. Eftersom bordet var helt belamrat med diverse böcker, papper och annat, funderade jag på hur jag skulle kunna plocka undan sådant som låg där och som jag inte omedelbart behövde,


Det är på bordet med den gula vaxduken som jag behövde en fri yta. (Bilderna går att klicka större.)

Diverse papper, pärmar med eventuella framtida motiv och bilder på mina tavlor, mappar med egna foton som jag kanske ska måla av någon gång i framtiden och olika böcker om måleri trängdes på bordet. Bokhyllorna i rummet var smockfulla så där kunde jag inte pressa in någonting.

På natten när jag låg vaken och inte kunde somna kom jag på en genialisk lösning. En Råskog till, som dessutom skulle generera en utflykt till IKEA. Så igår for vi iväg till Linköping och inköpte två stycken rullvagnar, Kent behövde en också. Han köpte en mörkgrå och jag en beige. För att kunna skilja den från min första Råskog som är läckert turkos. Där har jag alla penslar, palettknivar, vatten och trasor bl.a.


Råskog, en fantastisk uppfinning som är lätt att rulla undan när det kommer nattgäster.

Den nya Råskog svalde en hel del, men inte allt. Nu gäller det bara att försöka hålla den lilla fria ytan ren som jag fick. Inte så lätt...


42 kommentarer:

Karin sa...

Vilket härligt projekt, att röja för att få plats att måla! Jag har sneglar på Råskog och det verkar ju vara en bra lösning. Nästa IKEA-utflykt, kanske...

Men varför gillar du inte att måla med staffli, undrar jag, som tycker att det kan vara svårt att få en bra överblick när målningen ligger ner. Till och med pyttesmå akvareller brukar jag vilja ha lite lutning på.

Och så konstaterar jag att din farfar hade ett kungligt namn, som samtidigt är folkligt. Jag noterade när TV intervjuade folk på stan om den nya prinsens namn att en del yngre personer tyckte det var kul med ett så "okungligt" namn. Oscar I och II tycks ha fallit i glömska!

Anna/notonmusic sa...

Vilket härligt projekt Ingrid! Och vilket bra tips med rullvagnen! Jag har en liknande som står på vinden, dags att hämta den tror jag bestämt... (När mitt projektförbud är över vill säga...)

Gunnel sa...

Ett projekt som du tog tag i och gjorde klart. Vilket bra resultat. Det är kul att ha olika projekt på gång, men de tenderar ofta att byta utseende under vägens gång....åtminstone hos mig. Kram

olgakatt sa...

Risken är att huset blir fullt av rullvagnar och diverse plastbackar, i alla fall hos oss. Det är mina pappers-och bokhögar jag tar itu med emellanåt som hamnar så. Det är så lätt att bli sittande med allt intressant som finns att läsa. Maken har sina högar i sina verkstäder i källaren så det ser jag inte lika ofta som mina egna högar. Grattis till att i alla fall fått en del av bordet rensat!

Birgitta Malmstedt sa...

Hade ingen aning om att dessa rullvagnar kallades Råskog! Är det IKEA, som hittat på det namnet? Vi har sådana hos Seniornet och rullar fram dem, då vi skall ha aktiviteter. De är fyllda med allt från kaffeburkar till datorprylar. Mycket praktiska. Lycka till nu med ditt projekt!
Hälsningar
Birgitta

Ingrid sa...

Olika projekt har man ju nästan alltid på gång, det som är aktuellt för mig just nu och som jag går och laddar för är vårstädningen, men det är en hel del villkor som ska uppfyllas för att jag ska komma igång. Bland annat ska vädret vara helt perfekt, soligt, stilla och lagom varmt, men inte så varmt att jag i stället sätter mig ute och solar. Vi får väl se om jag kommer igång....

Den där rullvagnen ser bra ut. Jag har något liknande i badrummet där jag förvarar diverse paket, flaskor och burkar.

Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Råskog är ju en verkligt fin uppfinning! Skulle behövas här hos mig också.

en skön helg önskas!

Musikanta sa...

Karin:
Jag målar för det mesta på staffliet men ibland - t.ex. med träden - måste jag måla detaljer med fin pensel och då är jag inte så stadig på handen att det går att måla på staffliet.

Råskog går att använda till massor av saker. Mirren har den i sommarhuset för att flytta porslin in och ut från verandan till köket. Någon hade den i badrummet. IKEA är fantastiska på att hitta på praktiska saker för en relativt billig penning.

Jag tyckte det var kul i dessa dagar att min farfar hade två av de kungliga namnen. Det är dåligt, tycker jag, att inte dagens ungdomar får lära sig att vi har haft två kungar med det namnet för inte alltför länge sen.
Ingrid

Musikanta sa...

Anna:
Tycker att du ska hämta din rullvagn redan nu från vinden. Det är ju otroligt praktiskt med en sådan.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Nu blir nästa projekt att måla färdigt två tavlor och att rama in dem. Lättare nu när det är lite ordning i ateljén :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Ja, plastbackar med diverse saker i (också från IKEA) finns det mycket gott om hemma hos oss även om det är jag som fyller dem för det mesta. Leksaker, gamla dukar, böcker som (kanske) ska slängas etc. etc. Jag är som du, börjar jag att försöka rensa i bokhyllan så kommer jag inte längre än till en eller två böcker. Jag hittar ju ofta sådana som jag inte visste om att jag hade och dem måste man ju titta och läsa i...
Ingrid

Musikanta sa...

Birgitta:
Javisst är det IKEA som har döpt denna rullvagn till Råskog. Funderar på om det är samma namn i alla länder där det finns IKEA. Måste ju vara svårt för folk att uttala namnet när det dessutom är ett Å med. Alla prylar har ju olika namn - åtminstone alla serier. Vem vet inte hur hylla Billy ser ut? Vagnarna är otroligt praktiska eftersom man nästan kan fylla dem med allting utom med det som flyter :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Jag tycker du ska vänta med vårstädningen tills någon gång i slutet av april. Då kan det vara just så där lagom väder som du talar om. Och då börjar vårsolen att få fönstren att pocka på uppmärksamhet. Sen jag köpte en "fönstertvätt" är det heller inte så svårt att putsa alla mina stora perspektivfönster (som man sa förr).
I Råskog kan man förvara det mest, som sagt. Jättebra uppfinning!
Kram tillbaka från Ingrid som också önskar dig en skön helg.

Klimakteriehäxan sa...

Orden "städa" och "projekt" förekommer alldeles för ofta i min värld ... den sortens projekt blir aldrig klara. Aldrig.

Musikanta sa...

Aina:
Ett annat av mina projekt är att städa vardagsrummet ordentligt och tvätta fönstren. Det har jag inte gjort sedan i mitten av maj förra året när Kent fyllde 70. Jag är ju bara där när jag övar på flygeln. Har vi gäster sitter vi i det kombinerade köket och matrummet. TV ser jag på datorn. Men jag ser att det börjar att bli lite dammigt...
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Du får väl köpa en nästa gång du kommer till Stockholm. Det kanske går att skicka efter?
Jag önskar dig också en skön helg!
Kram från Ingrid

Ditte sa...

Projekt är ju ofta något som är ständigt pågående....
Men ibland kommer man på lösningar och sätt att utveckla sina projekt.
Dessa vagnar är ju toppen Har funderat på en, men det projektet har stannat just där. Men nästa projekt är att köpa en vagn...
Att komma till skott.
Tyckte du fick undan mycket.
Önskar dig en trevlig helg och kanske blir det fler projekt som sker.
Kram!

Anonym sa...

Härligt kreativt projekt. Ser så mysigt ut, riktigt inbjuder till skapande.

Musikanta sa...

Ditte:
Jag kan försäkra dig om att du kommer att bli nöjd med den här vagnen. Men man behöver kanske vara två för att sätta ihop den.
Ja, det finns många projekt som väntar. Bl.a. att åka till tippen med kasserade saker som trängs i garaget. Men där är det kallt just nu så det blir "te vecka"...
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Stina:
Ja, det känns lite roligare att sätta sig och måla nu!
Kram från Ingrid

Bloggblad sa...

Den verkar praktisk, men jag har ingenstans att rulla undan den... Det är fullt i klädkammaren. Per fick ett ryck idag och röjer bland sina datorer och askar med småsaker och alla sina tekniska leksaker. Jag måste nog fixa min sida av arbetsrummet också. Varje sommar gör jag riktigt rent där och slänger massor. Men det tar bara några veckor så är det fullt igen. Du vet ju hur det ser ut, du är en av de få som får komma in där.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Du behöver ju inte rulla undan den eftersom du inte har några gäster i arbetsrummet. Den tar liten plats och sväljer mycket. Men man kan ju rulla den till sig allteftersom man behöver grejor.
Jag är mycket tacksam över att inte behöva dela vare sig ateljé eller arbetsrum med någon. Det skulle aldrig gå...

Jonna sa...

Tack för din fina kommentar på min blogg. Att få ordning är alltid ett projekt, men när det är gjort frigör det kreativitet. Mitt prjekt just nu är att få ordning på alla papper som ligger/låg överallt! På mitt jobb har jag en perfekt ordning på alla pappar, en brevkorg med uttdragbara våningar. Våningarna är olika kategorier,så att jag har koll. Men hemma: Kaos! Nu är kaoset nedpackat i en ikea-bag, kaoset ska rensas och brevkorg med våninga ska införskaffas till hemmet. Det påminner lite om dina bra vagnar.

Musikanta sa...

Jonna:
Det är en fin blogg du har så det var inte så svårt att kommentera.
En brevkorg för papper är inte dumt. Jag skulle behöva en också men har tyvärr ingen plats för en sådan på mitt datorbord. Det är rätt stora grejor som jag har i ateljén, tjocka pärmar etc. som det behövs en rullvagn för också. Jag har också flera kassar med papperskaos men har inte orkat ta tag i det än. Det får bli nästa projekt :-).
Ingrid

























































Anki sa...

Ett bra och lyckat projekt! De verkar väldigt praktiska de där rullvagnarna - tack för tipset!
Kram

Bevare mig väl sa...

En stor igenkänningsfaktor i att göra plats till ateljén, rullvagn i modell trådkorg på hjul, men som bekant görs detta i det rum som jag har mitt så kallade vardagsrum och ska plockas fram och åter. Projekt fram och åter kan jag nog kalla det :-)
kram

Veiken sa...

Bättre brödlös än rådlös och du fann verkligen på råd. Vilken bra grej den där Råskog är! Kram

Ölandsvindar sa...

Jag har en Råskog och den är reserverad för allt som har med hembygdsboken att göra. Så kan jag i alla fall hålla reda på det (förhoppningsvis).
Kram /Kerstin

Annika sa...

Jättebra projekt! Så skönt att kunna gå in i ateljén och allt är organiserat och klart att jobba med. Jag är alltid så nöjd när jag fått fler fria ytor - lättare att andas - upptäckt grejer som jag glömt att jag planerade att göra osv.
Kram.

Musikanta sa...

Anki:
Den är stadig och bra också och tar förvånansvärt lite plats.
Kram tillbaka

Tredje året i Hjo sa...

En Råskog är alltså lösningen. Nog borde det vara något för alla verktyg som dräller omkring i garaget. Råskog IKEA alltså.

Musikanta sa...

Tove:
Kanske lite svår att härbärgera i ett vardagsrum...
Kram tillbaka

Tredje året i Hjo sa...

Tillägg - märkligt att inte hustrun redan har införskaffat en.

Musikanta sa...

VEiken:
Jag föll pladask för den när jag såg den första gången på IKEA för några år sen.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Kerstin:
Bra användningsområde. Jag skulle haft en sån till mina körnoter också.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Just nu har jag bordet intill datorn helt belamrad med diverse papper och prylar. Det blir ett omedelbart projekt att röja undan allt och sätta in i diverse pärmar.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Hans:
Varför inte köpa två på en gång? du kommer att älska dem.
Ingrid

Anonym sa...

Den är konstigt, hur alla flata, platta ytor
helt hastigt blir övertäckta.
Din ateljé ser ut som en bikupa - full rulle.

Ruth i Virginia

Veiken sa...

Jag såg din kommentar hos Ditte. Visst skulle det vara roligt om du kunde vara med oss här! :) Kram

Musikanta sa...

Ruth:
Ja, det är inte många dagar som de ser ut som på sista bilden. Borde naturligtvis plocka undan varje dag...
Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Vi hade nog pratat i mun på varandra, haha. Finns inte någon som man har så mycket att prata om som med en bloggvän, det är åtminstone min erfarenhet.
Kram till er båda från Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Skulle man kunna få en länk till Mabel ifall man skulle vilja resa iväg?
Kram igen