söndag 20 mars 2016

1258 Utflykt till Linköping

Mitt näst äldsta barnbarn, Isabelle, Bella till vardags, fyllde 25 år för en månad sen. På festen som avhölls på en trevlig restaurang i det gamla industriområdet i Norrköping tillsammans med släkt och vänner, kom vi överens om att pappa Kalle - min son - och hans sambo Ann-sofie, Kent och jag skulle åka till Linköping för att hälsa på hemma hos henne och hennes sambo David vid lämpligt tillfälle. Detta inföll igår.

Bella är färdig civilekonom och har fått ett bra jobb i Norrköping men bor fortfarande i Ryd i Linköping eftersom David har något år kvar till sin civilingenjörsexamen. Vi bestämde oss för att först äta lunch på IKEA, handla lite och sen åka hem till Bella och David.

För en gångs skull kom jag ihåg att ta ett kort innan all mat var uppäten. Här är gänget tillsammans i IKEA:s restaurang.


Från vänster, Anne-sofie, Bella, Kent och Kalle. Jag äter alltid spättafilé när jag är på IKEA - den är alldeles utmärkt god. Kycklingfiléer för de andra. (Bilderna går att klicka större.)

Eftersom jag har en torktumlare som det inte blir någon varmluft i - annars fungerar den perfekt - tänkte jag inhandla en litet torkställ för småsaker. Det blev som vanligt en hel del annat som stoppades ner i varukorgen. Jag hittade ett tyg som jag kan ha som duk för 19 kr/m, nedsatt från 69 kr/m. Kent som älskar bestick köpte ett likadant paket med bestick som vi handlade förra gången vi var där. Och så en orkidé till Bella som älskar orkidéer som jag.


Jag hittade också väldigt fina glas som just hade kommit nya. Stora rejäla som såg ut som stora whiskyglas. 


Lite mer i de andras varuvagnar. Kalle och Anne-sofie hittade teakplattor till golvet på balkongen och Bella köpte bland annat en hylla att ha i sitt kök. 


Anne-sofie hittade också en ny, snygg vårjacka på väg in till IKEA hos Sandströms som har butiker både i Linköping och i Norrköping och där jag handlar ibland.

Efter att Kent och Kalle knökat in allt i bagageutrymmet som redan var fullt av Bellas födelsedagspresenter som hon inte kunnat ta med sig efter födelsedagsfesten, åkte vi till Ryd för att fika. Davids bror Adam var också där och hälsade på och vi satt några timmar och pratade och hade trevligt. Kents kanelbullar, som han köpt på IKEA, kom väl till pass. "Ja, det var en rolig dag", som jag brukade skriva som avslutning på mina uppsatser när jag gick i småskolan.


Från vänster, Adam, David, Kalle, Anne-sofie, Bella och jag. Kent tog bilden.

10 kommentarer:

Annika sa...

Fint! Ja, det VAR helt klart en rolig dag. Jag har nog nästan bara varit i Linköping en eller två gånger i mitt liv.
Så blir det f.ö. för mig med på IKEA - man ska köpa EN grej och så åker tio andra på något märkligt sätt ner i korgen...
Kram

Äventyret framtiden sa...

En bra kombination av nytta och nöje :)
Det händer nästan alltid att man hittar någonting på Ikea som man inte har tänkt sig att köpa alls.
Så roligt att du skriver om vardagen/festen, precis rakt upp och ner, berättar vad du har handlat, vad det kostade osv.

Kram
Karin

Tredje året i Hjo sa...

Spättafile på IKEA kan kanske smaka. Jo, det kan det nog. Fast jag tar alltid köttbullar. Färsk rödspätta är det godaste som finns, men då ska den vara göteborgsfärsk. Och hel i pannan. Hoppas jag inte förstörde er fina dag på IKEA med mina mattveksamheter.

Musikanta sa...

AnnikaCA:
Ja, det är konstigt hur mycket man "behöver" när man är där. Nu får det väl bli lite lugnt innan vi åker dit igen. Det finns ju inget IKEA i Norrköping som väl är.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Roligt att du uppskattade inlägget. Jag skriver ju inte ofta så detaljerat om vad som händer i mitt eget liv av det mer vardagliga slaget. Nu var det litet för att dokumentera för alla inblandade som inte hade något emot att vara med på bloggen. Även den rara och trevliga expediten på Sandströms, som kom med i bild, lovade att titta in :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Jag tog alltid köttbullar innan spättafilén dök upp. God remouladsås till också. jag tror nog att färsk spätta nyfångad i Göteborg har sina fördelar, men det är långt dit. Och den här varianten är faktiskt riktigt god, om man nu gillar panerad fisk.
Ingrid

Bevare mig väl sa...

Ja, det var en rolig dag Ingrid! Familjefest!Familjeband! Umgänge!
I för inköp
K för kul
E för ekonomisk
A för alla
Kram

Musikanta sa...

Tove:
Du är härlig! Tack för den lilla dikten.
Kram tillbaka från Ingrid

Ditte sa...

Jag blir extra glad när jag ser din vackra "header", Den är så vacker!
DEtta förstår jag blev en rolig dag och IKEA är ju roligare om inte alla andra också är där på utflykt. Jag kan gå länge och titta men jag vill inte trängas och stå i kö till allt. Här STockholm är det oftast så på helgerna då "alla" ska just till IKEA på utflykt.
Hos er ser det väldigt lugnt ut.
Mysigt att ses alla och ni fick till en varierad dag dessutom men både lite "nytta" och mycket nöje.
Kram från mig!

Musikanta sa...

Ditte:
Tack snälla Ditte för rara ord om min tavla. Det värmer och uppmuntrar till vidare målning.
Vi blev förvånade över hur relativt lite folk det var på IKEA den lördagen. Hade fruktat att det skulle bli väldigt trångt - själva åker vi ju aldrig dit en helg men när alla de andra jobbar var det inte mycket annat att göra.

Kanske berodde det på att det var några dagar före löning? Jag har lagt märke till att det alltid är massor av folk i affärerna den 25 i månaden! Gick fort i kassorna också.
Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på påskhelgen.