fredag 18 mars 2016

1257 - Lördagstema - Hej då

Sedan 2012 har jag (utom under några sommarmånader) troget skrivet ett givet temainlägg varje vecka. Från början hette det Fredagstema Show & Tell. Det övergick till att bli Galleri Fredag och när det upphörde startade några av mina bloggvänner och jag 2013 Lördagstema. 

Jag spenderar mycket tid vid datorn - alltför mycket har jag kommit underfund med sedan jag en dag började notera hur många timmar jag satt där. Det kunde röra sig om fyra-fem timmar ibland. I synnerhet när jag tänkte lägga in bilder och behövde redigera dem innan. Gammal lärare som jag är, ville jag också att inlägget skulle vara perfekt i fråga om grammatik och stavning.




Den senaste av mina tavlor, som jag har lagt som header, har jag målat efter ett foto av bloggvännen Kerstin. Hon är en ständigt inspiration med sina fantastiska bilder från norra Öland. Hennes fågelbilder är helt unika.

Därför tänkte jag minska ner på tiden vid datorn, i synnerhet nu när det börjar bli vår och vädret inbjuder till att vistas utomhus. Det första jag då tänker dra in på är Lördagstemat. Jag har så mycket annat att skriva om att det tar alldeles för mycket tid att skriva om något som inte ligger mig nära om hjärtat eller som jag inte har något intresse av.

Så, därför, mina kära bloggkompisar som skriver lördagstemat, kan ni ta bort mig från listan. Jag tänker däremot fortsätta att lägga in lördagsämnena och listan över vilka som deltar även i fortsättningen. Det är alltid roligt att gå in och läsa hur annorlunda lördagsbloggarna har vinklat de olika temana.

25 kommentarer:

Karin sa...

Åh, du som är den verkliga klippan i temagänget! Kommer att sakna dina välskrivna inlägg och välfunna illustrationer! Men jag kan förstå om du tycker att datorn slukar för mycket tid när du dessutom har musiken och målandet som lockar.

Vad fin båtbilden blev! En riktigt härlig frisk sommardag med lätt bris, ser det ut som. Man får lust att hoppa i båten och ge sig ut på sjön!

Äventyret framtiden sa...

Jag förstår dig så väl Musikanta. Jag har ju gjort samma sak bara för ett par tre veckor sedan. Trots att vi har varit med länge så måste man prioritera ibland för sin egen skull.
Men vi finns ju ändå för varandra och lördagstemat kan man alltid titta in på och kommentera.

kram

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Karin:
Tack för rar kommentar! Jag känner att jag har varit klippa alldeles för länge - dags att någon annan tar över.
Tack också för snäll kommentar om min båtbild. Jag sätter särskilt mycket värde på den då jag ju vet att du själv är en så himla duktig konstnär!
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag visste faktiskt inte att även du hoppat av. Jag tänker också gå in och läsa vad de andra skriver, av och till och behålla listan. Men när skrivandet i det närmaste har blivit en "plikt" är det dags att sluta. Än så länge trängs bloggidéerna hos mig - barnbarnen hjälper ju till med dessa :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Eleonora sa...

Grattis till beslutet - nu får du mer tid till dig själv!
Kram från
Eleonora

Musikanta sa...

eleonora:
Det är ju faktiskt dumt att lägga ner en massa tid på att skriva om sådant som egentligen inte intresserar en. Det har iofs varit lärorikt - ungefär som på en skrivarkurs. Där fick man ju skriva om ett ämne som man inte visste något i förväg om - på tid. Men var sak har sin tid.
Kram tillbaka från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Jag berättade om mitt avhopp i slutet av februari men man hinner inte läsa alla andras bloggar hela tiden så jag förstår :)

Birgitta Malmstedt sa...

Tråkigt att du lämnar Lördagsbloggen, men jag har full förståelse att du har svårt att hinna med. Du är välkommen tillbaka den dag du känner att du har mer tid.
Hälsningar
Birgitta

Geddfish ♥ sa...

Kloka tankar, Musikanta!

Allting tål att tänkas på. Bloggen kan ta enormt mycket tid. Särskilt om man är noggrann.
Många har velat dra in mig i olika teman, men jag känner att jag tappar det impulsiva då. Jag håller fast vid Skyltsöndag, för den tycker jag verkligen är rolig.

VårKram, Gerd

Annika sa...

Förstår dig fullkomligt. Fredagstemat höll på att äta upp mig på slutet. Och jag har inte kunnat skriva på tema efter det. Jag höll ju i det också sas och det hade nog också del i att jag tröttnade så katastrofalt. Så tema är ngt jag verkligen fattar att man lessnar stort på. Jag erkänner också att jag inte orkar läsa de inläggen ni skriver om lördagarna för det allra mesta. Läser ibland, hos ngra få utvalada, men för det mesta inte alls.
Allt har sin tid.
Jag har slutat att blogga på helgerna, bloggar bara under veckorna, och bara om sånt jag själv vill skriva om.
Din bild älskar jag!!
Kramar!!

Ingrid sa...

Jag har varit med i många olika former av bloggteman, men för tillfället har jag ingen enda på gång. I år blev det inte ens en månadsbild.

Din målning är jättefin! Den skulle jag verkligen kunna tänka mig att hänga på väggen.

Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Bevare mig väl sa...

Så välgjorda som dina inlägg är så förstår jag att det tar tid och utan intresse så är det ju ingen idé när annat lockar!
Lång fartstid blev det för dig, och jag har förstått att du har varit en fast punkt i gruppen! Tack för din tid!
Trevlig helg, vi ses i en och annan kommentar hos varann :-)
Kram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag har nog glömt det :-)...
Kram igen

Musikanta sa...

Birgitta:
Tack för din vänliga kommentar! Skönt att du inte tog det personligt med tanke på att det är du som är månadens värdinna.
Kram

Musikanta sa...

Gerd:
Bra förklaring med det du säger att man tappar det impulsiva - jag kände att jag höll på att göra det också. Kanske jag fortsätter med fototriss - det är väldigt enkelt om man har tillgång till ett stort bildarkiv.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Annika:
Jag vet att du var trött på fredagstemat som du ju hade hållit på att skriva om i många år. Jag var ju ny då och väldigt skrivsugen, så det var därför jag föreslog ett lördagstema när Galleri Fredag tog slut. Men som du säger, har man hållit på några år tröttnar man till slut.
Väldigt roligt att du uppskattar min tavla - det är verkligen uppmuntrande! Det har gått lite i stå på sistone - kanske att man blir mer självkritisk vartefter. I början valde jag motiv helt urskillningslöst och bara målade på. Men jag har några bilder på lut från mina bloggvänner (!) som det kanske blir någonting av så småningom :-)...
En stor kram till min äldsta bloggvän näst Bloggblad (som ju introducerade din blogg för mig).

Musikanta sa...

Ingrid:
Det största beröm en tavelmålare kan få är väl om någon säger att den tavlan skulle jag vilja ha på min vägg. Så jag blev mycket glad över din kommentar!
Jag önskar dig också en skön helg.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Jag hoppas att du fortsätter med dina finurliga och roliga kommentarer hos mig. Du är verkligen en frisk fläkt! Jag har varit jättedålig på sistone med att läsa andras bloggar eftersom jag har haft så mycket om mig och kring mig. Ska försöka bättra mig.
Kram tillbaka från Ingrid

Tredje året i Hjo sa...

Bloggandet tar alldeles för mycket tid i anspråk. Men när man nu en gång har börjat... Och inga tvingande teman för min del. Så jag ska inte gnälla, men gör det ofta ändå. Det är ju rätt roligt också.

Musikanta sa...

Hans:
Absolut. Men jag tycker som du att det är roligt att blogga - man håller sig alert också. Jag bloggar i stället för att titta på teve - bättre att vara aktiv skrivare än att bara vara passiv tittare. Det blir ju ingen diskussion heller av ett teveprogram som det blir på bloggen. (Om man nu inte har ett inlägg om ett speciellt teveprogram förstås.) Att gnälla lite lagom gör inget - då brukar man få extra många kommentarer.
Ingrid

Ditte sa...

Vilken underbar målning och rväldigt fint att du lagt den som "header" så vi läsare kan njuta av den. Tack för detta! Du har verkligen fångat ljuset så fint att jag själv blundar och ser det hela framför mig i verkligheten. Har tillbringat en del tid på Öland med vänner som har hus alldeles vid havet och där jag njutit av detta vackra ljus.
Jag förstår dig ang. temat. Det finns så mycket man vill ägna sin tid åt och då måste man prioritera.
önskar dig en trrevlig söndag.
Kram!

Musikanta sa...

Ditte:
Jag blir väldigt glad över din kommentar - man blir ju uppmuntrad att måla mer. Det är lite si och så med motivationen ibland. Jag älskar också Öland och har målat mycket från omgivningarna kring dotterns och svärsonens sommarhus som ligger enskilt bara 50 m från stranden och där man aldrig tröttnar på utsikten.
Önskar dig också en trevlig fortsättning på söndagen.
Kram tillbaka från Ingrid

Anki sa...

Känns lite sorgligt att du också hoppar av, men man ska följa sin magkänsla. Tove, Karin och så du ... men livet måste ju gå vidare ändå :)
Önskar dig en fin och trevlig påskhelg!
Kram

Musikanta sa...

Anki:
Ja, ibland måste man säga nej till saker och ting - jag har alltid haft svårt för det. Jag har även sagt ifrån mig körledarskapet från och med nästa termin. Det var inte heller lätt när alla blev överraskade och ledsna. Men jag kände också där att det var väldigt bundet och jag missade flera av barnbarnens konserter på grund av kören.

Jag lägger fortfarande in lördagstemat på bloggen och vilka som är med - det kanske kommer nya friska krafter som tar över.
Ha det gott och en skön och trevlig fortsättning på påskhelgen önskar jag dig och familjen.