onsdag 16 mars 2016

1256 Konstnärlig aktivitet i Mälarhöjden

Det finns mycket trevligt att hitta på nätet. Det finns bland annat en sajt som heter Pinterest. Jag citerar Wikipedia: "Pinterest är en webbtjänst eller en social nätverkstjänst där användare  kan lägga upp, organisera och dela med sig av sina bilder på digitala anslagstavlor, pinboards" Här kan man läsa mer om sajten.


Clarissa har varit med sin pappa på Disneyland i Hong-Kong några dagar och förevisar stolt sin prinsessklänning och sina glitterskor som hennes snälla pappa köpte åt henne där. (Bilderna går att klicka större.)

Jag har haft mycket nytta och nöje av denna sajt framför allt i mitt akrylmåleri. Inte nog med att man kan hitta bilder som kan inspirera - man får också hela lektioner - tutorials - på små videosnuttar om hur man ska gå tillväga för att måla olika saker och vilka färger och penslar man ska använda. Jag har tittat på konstnärer som visar hur man kan måla t.ex. vatten, stenar, olika djur, porträtt etc.etc. Risken är att man kan bli sittande i timmar eftersom det är så roligt.

Jag har också hittat bilder på "Easy drawing" där barn (och även vuxna) får lära sig att rita djur på ett enkelt sätt genom att bygga upp figurerna med rektanglar, cirklar, trianglar och kvadrater. Jag hade med mig en bunt sådana papper till barnbarnen med tanke på att vi kunde sitta och rita tillsammans. Här är några exempel på hur förlagorna kan se ut.








Koncentrationen är stor kring matsalsbordet. Casimir håller på att rita en ros och en mus till Lissan som hon kan färglägga. Caspar är i färd med att rita en gris.

Åttaåringen Casimir och sexåringen Caspar tände omedelbart och satte igång att rita och måla av hjärtans lust. För lilla Clarissa, som bara är 4 år, blev det lite för svårt men det löste sig genom att Casimir tecknade en mus och ett djur till henne som hon fick färglägga.


Lissan i färd med att färglägga musen som Casimir ritat till henne.


Lissan visar stolt upp rosen och musen som hon fått av Casimir och som hon själv har färglagt.


Caspars gris som han ritat på fri hand efter förlagan nedan. 





Casimirs teckning av en papegoja, en ros och en haj som han också har ritat på fri hand efter instruktionerna på förlagan. Färgerna på papegojan har han hittat på själv. Stämmer ganska bra, eller hur?

Vi hade även besök av grannens katt som gärna hade velat vara med och rita och måla.


10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tack för tipset om Pinterest!
Att gå gratis kurs i teckning på det här sättet
är ju jättebra!
Snart träffar jag barnbarnen igen och då ska det
bli teckna och rita av.

Kram

Bevare mig väl sa...

Syskonkärlek i sprakande färg och form!
Jag har ett konto på Pinterest, en härlig sida för inspiration, nu har den varit inaktiv ett tag så jag får sätta fart vid tillfälle igen :-)
Kram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Bra sysselsättning tillsammans med barnbarnen. Sen lär man ju sig lite själv också.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Visst är det! Roligt att de kan ha ett gemensamt intresse förutom musiken också - tillsammans med mormor...
Pinterest är en guldgruva - risk bara att man blir sittande för länge framför datorn.
Kram

Karin sa...

Vilken lycka att få en riktigt läcker prinsessklänning!
Pinterest verkar kul. Jag har inte riktigt vågat mig på det för jag inser att det kan sluka tid. Men det är klart att målarlektioner är ovanligt väl använd tid. Har du något tips på favoritinslag?

Veiken sa...

Din header är helt fantastisk. Jag minns att du "lånade" en bild av någon och vilket fint resultat det blev när du målade en tavla efter den.
Nätet är fantastiskt om det används på rätt sätt. Jag blev imponerad över hur duktiga dina barnbarn är! Kram

Musikanta sa...

Karin:
Jag ska försöka hitta någon länk till ett/en tutorial så kan du ju se hur det funkar. Jag kanske inte är så imponerad över många av konstnärernas slutprodukt, men det är fantastiskt intressant att se hur de bär sig åt.
Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Jag lånade ju bilden av bloggvännen Kerstin på Öland - Ölandsvindar - hon är en fantastisk fotograf. Hon har också gett mig nådigt tillstånd att använda hennes bilder som motiv för målningar. Jag har några fler på lut som kanske blir tavlor så småningom.

Visst är det fint med nätet om det används på rätt sätt. Man lär sig så mycket.
Barnbarnen tycker alla det är roligt att rita och måla, så det är ju det jag brukar göra med dem när jag är där. Övning ger färdighet också. "Du vet väl att himlen går ända ner till huset och inte stannar som ett streck längst upp? Titta ut bara!" Det behöver man bara säga en enda gång så målar de som de ska sen.
Kram tillbaka från Ingrid

Ditte sa...

Pinterest är så bra och jag har använt det i olika sammanhang.
Tackr för tipset om "Easy Drawing" något jag skall visa Mac, barnbarnet på sex år som gillar att bygga, konstruera och rita. Och tyvärr är jag absolut inget stöd här...Annat än det moraliska.
Roligt att se barnbarnens fina teckninga och visst stämmer det även här som i idrott, matte, musik och allt annat. Övming ger färdighet.
Och dina barnbarn har ju en mormor som verkligen kan stötta i målandet och tecknandet. Hur härligt är inte det.
Kram och trevlig söndag.

Musikanta sa...

Ditte:
Du kan bara sitta med när han ritar - det räcker! Mina barnbarn var inte ett dugg intresserad av vad jag åstadkom. Jag var bara med och gav lite goda råd, som att man måste sudda bort hjälplinjer etc. Men de tycker det är roligt att jag sitter och ritar tillsammans med dem. Försök du att rita en gris enligt instruktionen. Det är inte så svårt :-).
Kram från Ingrid