fredag 28 september 2018

1604 Gems Weekly Photo Challenge v 39 2018 - Nyckel

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 39 är ordet NYCKEL. Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

Nyckel heter ju clavis på latin. Och klaverna som finns i notsystemet är nycklar som låser upp dessa. D.v.s. som anger hur tonhöjden på de fem notlinjerna ska tolkas. De placeras i början av notlinjerna eller, om man måste byta klav, där det behövs i notsystemet.


Bilderna går att klicka större.

Den här diskantklaven eller G-klaven, som den också kallas fick jag i present av min musikklass-fyra vid vårterminens slut 1977. Så den är lika gammal som Mirren. Det är ett kärt minne och den får ligga i sin låda vid flygeln eftersom jag inte vill hänga upp den på väggen där den egentligen hör hemma. Det är lätt att den ramlar ner och går sönder om man skulle gå för nära. Reijmyre Glasbruk är det som har tillverkat den.

Cirkelns början i mitten ska passas in på den andra linjen nerifrån i diskanten där tonen blir ettstrukna g. Det är därför den kallas just G-klav. En annan vanlig klav är basklaven eller F-klaven där klaven visar var tonen lilla f ska ligga i basen. Notbeteckningen blir alltså olika i diskant och bas. Sen finns det två andra klaver som används i orkestersammanhang men som jag gudskelov slipper använda när jag spelar piano. Det räcker med de här två. Bra information om de olika klaverna finns att läsa här.

Man får se upp när man spelar ett stycke eftersom kompositören ibland byter klav mitt i notsystemet som här nedan. Det händer ofta hos Haydn och Mozart t.ex. Det är en rent praktisk anordning - det skulle bli alldeles för många streck på noterna om man inte gjorde det.


Exemplet är från en Menuett av Joseph Haydn.


30 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Fiffigt men så är det ju. En nyckel! Vacker är den dessutom!
Ha en fin helg!

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

PettasKarin:
Nyckel som nyckel :-). Det var faktiskt en till av alla de andra som är med på temat som hade en G-klav med. Önskar dig och Uffe också en skön helg!
Ingrid

BP sa...

Så otroligt impad jag blir här! Vad du kan:-)
Diskantklaven är otroligt vacker tycker jag. Den hade jag nog hängt upp på en vägg. Synd att den "göms" i en låda.
Vilken toppen och annorlunda tolkning. Bra jobbat!

Ditte sa...

Vilken fin och annorlunda tolkning av temat "nyckel". Och G -klaven är så fin. Nästan synd att ha den i en låda, men jag förstår ju att du är rädd om den. Kanske kan den ligga framme...För vacker är den.
Kram!

Musikanta sa...

BP:
Det är ju mitt jobb så det är väl inte så konstigt att jag kan lite om det. Jag kanske kan spika klaven högt någonstans - jag hade nästan glömt bort att den fanns innan jag såg ordet på temat. Tack för rar kommentar!
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Som jag skrev till BP så kanske jag kan spika upp den högt någonstans. Jag tycker också den är fin när ljuset glänser i den.
Kram tillbaka från Ingrid

Paula sa...

Så vacker glasnyckeln är! Tänk, min pappa var utbildad musiker som gått Sibeliusakademin i Hfors. Han var trumpetist. Min lillasyster har sjungit och spelat gitarr hela livet. Jag sjöng som barn men har helt tappat bort musiken ur mitt liv. En gång kunde jag också läsa noter men nu är det nästan som hebreiska. Så synd. Tack för fint temainlägg som väckte nostalgi

Violen sa...

Så vacker den är! Jag har också haft en klav hängande på väggen bredvid pianot. Nu är både klaven och pianot historia men nu kom minnet av den tiden upp till ytan. Trevlig helg!

Musikanta sa...

Paula:
Låter sorgligt när du säger att du helt har tappat bort musiken i ditt liv. Jag tror inte att man kan det, i synnerhet inte när du växt upp i en musikerfamilj. Den finns därinne hos dig, bara att ta fram den igen. Spelar man inte själv något instrument kan man ju lyssna till musik i alla fall.
Ingrid

Musikanta sa...

Violen:
Roligt att mitt inlägg fick dig att minnas både din klav och ditt piano. Önskar dig också en skön och trevlig helg.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Smart lösning. Jag kom inte på nåt.

Margareta sa...

Så vacker och nu fick jag lära mig en del också, kan kanske imponer lite på min svärdotter som jobbar med musik. =) Reijmyre och området runt har jag endast besökt en gång och det var härligt att gå där i butiken och sukta efter allt vackert. Lärorikt och en vacker nyckel.

Musikanta sa...

Aina:
Det var många nycklar hos temabloggarna men faktiskt bara en liten bild till på en G-klav. Man vill ju inte gärna fota sina husnycklar...
Ingrid

Musikanta sa...

Margareta:
Jag lär mig ständigt nytt av mina bloggvänner. Det där med klaverna kan nog din svärdotter förstås :-).
Reijmyre gör mycket vackert glas men det kostar väldigt mycket numera. Sen har man ju nog med prylar hemma ändå. Men det är svårt att åka dit utan att köpa något...
Ingrid

byblixtra sa...

Här var det också en annorlunda nyckel. :-) Snygg G-klav!

Helén sa...

Vilket bra inlägg till temat som jag gillar skarpt och jag lärde mig nya saker hos dig.

amo sin blogg sa...

Så flott G-nykel. Den må du passe godt på.
Artig at me hadde nokonlunde lik løsning.
God søndag :)

Anki sa...

Vilken vacker nyckel, den röda G- klaven :)
Ett lärorikt bidrag till veckans tema - samtidigt som jag minns mina påtvingade pianolektioner ...
Ha en fin söndag!
Kram

Stare Ström sa...

Det var en lämplig tolkning!

Musikanta sa...

byblixtra:
Klav som klav :-). Tack för kommentaren!
Ingrid

Musikanta sa...

Helén:
Ja, man lär sig en hel del av sina bloggvänner :-). Tack för rar kommentar!
Ingrid

Musikanta sa...

amo sin blog:
Ja, du och jag var de enda (hittills i alla fall) som hade med G-klaven. Jag hade ju en sådan i min låda också så det var ju inte svårt att få till temat :-).
Önskar dig en skön fortsättning på söndagen.
Ingrid

Musikanta sa...

anki:
Jag var också påtvingad pianolektioner - åtminstone i början. Men jag är glad för det numera och mycket tacksam för att mina föräldrar inte gav upp.
Önskar dig en skön fortsättning på söndagen.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Stare Ström:
Tack för din uppskattande kommentar!
Ingrid

"LillaSyster" sa...

Men du en sådan vacker nyckel borde ju hänga på väggen i ditt musikaliska hem. Kan du inte rama in den - det finns ju ramar som tittskåp, så att den hänger skyddat. Ha en fin söndagskväll!

"LillaSyster" sa...

Du skulle ju också kunna hänga den med fiskelina i ett fönster?

Musikanta sa...

"Lilla syster":
Tack för tipset. Ska se om jag kan hitta en sådan ram.
Ha det gott önskar
Ingrid

KajsaLisa sa...

G klaven var snygg.

Musikanta sa...

KajsaLisa:
:-)
Ingrid