söndag 25 november 2018

1621 Gems Weekly Photo Challenge vecka 48 - NYTT

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 48 är ordet NYTT. Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

Eftersom mina garderober, min klädkammare, mina skåp och lådor svämmar över med plagg och textilier, lovade jag mig själv att i år skulle jag inte köpa mig något nytt alls i klädväg. Men när Kent plockade fram den här tunikan på marknaden i Limoux kunde jag inte låta bli att köpa den. Och den har snabbt blivit en favorit, mjuk och skön som den är.



Halsduken ingick också i köpet. (Bilderna går att klicka större.)

Nytt köp blev det dock av fårskinnstofflor eftersom jag slitit ut de gamla. Sulan på de gamla var av papp (såg man inte när man köpte dem) och när de gick upp i sömmen gick det inte att laga dem  utan sulorna föll bara bort. På de här tofflorna är skinnmärket fäst vid tofflorna som synes, så de håller förhoppningsvis i ett antal år. Men visst var de bra mycket dyrare än de som gått sönder. 








24 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Nu har du tofflor för många år framöver - riktig kvalité! Varmt och gott om fötterna nu när vinterkylan börjat att komma.
Ha en bra ny vecka!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, ja, bedre å kjøpe kvalitet som varer lenger... og dette var snygge klær i tillegg!

Musikanta sa...

"LillaSyster"
Ja, det tror jag också. Hoppas i alla fall!
Ha en skön vecka önskar Ingrid

Musikanta sa...

Vilt og vakkert:
Det lönar sig alltid att köpa kvalitet - är man bara ute för att snåla får man ju bittert erfara det. Den tunikan däremot var ungefär halva priset mot vad den skulle kostat i Sverige. Om det nu ens hade funnits någon likadan. Det fanns massor med italienska kläder på marknaden, Italien ligger ju inte så långt ifrån.
Ingrid

Violen sa...

Snygga tofflor! Dem kommer du att ha glädje av i många år! Jag har också köpt tofflor, varma och sköna men sandfärgade. Gillar din tunika!

Musikanta sa...

Violen:
Alla mina tofflor har varit sandfärgade tidigare. Men jag kunde inte motstå de här rosa tofflorna. Har inte sett dem i den färgen förut. Tunikan gillar jag också för den är så mjuk.
Ingrid

byblixtra sa...

Fin tunika och fina rosa tofflor. De ser ut att vara härligt varma och goa!

BP sa...

Tunikan är ju hur läcker som helst. Å den hittade du på en marknad, framplockat av din man - WOW! Det har nog aldrig hänt att min man valt ut ett plagg åt mig. Så för mig är det helt nytt;-)

Tofflorna lär nog hålla dina fötter varmt ett bra tag framöver. Synd bara att de är rosa - tofflorna alltså;-)

Gunnel sa...

De där tofflorna ser varma och goa ut och tunikan är jättesnygg. Lite nytt måste man väl köpa till sig själv ibland, men det går säkert att dra ner på inköpen. Kram

Helén sa...

Tofflorna ser fantastiskt varma och mysiga ut och de lär nog hålla länge. Ofta är det sant som man säger att man får vad man betalar för. Tunikan är väldigt snygg så jag förstår att det är en favorit.

Ditte sa...

Vilka sköna tofflor! Har liknande, inköpta i Spanien och de används flitigt. Men kvalité och pris brukar hänga ihop så dessa håller säkert länge. Även tunikan var fin och visst är det roligt med lite nytt.

Klimakteriehäxan sa...

Snygg tröja/tunika. Det är kul att shoppa, ösnkar att jag inte tyckte det.

Musikanta sa...

byblixtra:
Det är de också :-).
Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Det är inte första gången som någon, make eller vän, plockar ut någonting ur klädhängaren i en affär som tycker att jag skulle passa i det. Och som jag själv var mycket skeptisk till från början och som sen har blivit favoriter.
Jag köpte tofflorna JUST för de var rosa, haha.
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Tunikan köpte jag mer lite som en souvenir. Men nu har den blivit en favorit. Den är mjuk, skön och varm dessutom. Behöver inte ha extra tröja under täckjackan när det är kallt.
Ingrid

Musikanta sa...

Helén:
Ja, det lönar sig alltid att köpa kvalitet. Men ofta faller man för det som är billigt eller extrapris på.
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Visst är det kul med lite nytt, men jag får ångest när jag ser hur många plagg som hänger i garderoben som jag aldrig använder. Det är dags att rensa och sortera, men det är så tråkigt.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Det är ju så lätt numera också när man bara sticker in kortet.
Ingrid

Paula Merio sa...

Så fint du klär i tunikan med ditt rosa läppstift och blonda hårsvall! Och nog är det lite speciellt när man handlar något på en resa, då blir det ju dessutom ett minne från en speciell plats man besökt! Fårskinnstofflor, ja, här hos mig har vi så kalla golv så det är ett måste. Jämfört med att höja värmen i lägenheten så är priset hel okej. Dom kommer att värma båda dina fossingar!

Anki sa...

Jättefin tunika ... ser verkligen skön ut! Tofflorna kommer du att ha glädje av i många år - varma och sköna!
Önskar dig en fin adventshelg!
Kram

KajsaLisa sa...

Fina nya kläder som man kan hoppaslever så länge att dom hinner bli gamla :)

Musikanta sa...

Paula:
Tack för komplimangen! Jag tänker faktiskt på Frankrike varje gång jag tar på mig tröjan/tunikan så visst blir det ett minne. Vi har också kalla golv eftersom vi har klinker på alla. Värmeslingor i bad- och sovrum som väl är. Så visst har jag användning för mina tofflor!
Ingrid

Musikanta sa...

Anki:
Vi har haft en skön adventshelg med TVÅ adventsgudstjänster. Den ena i Sankt Anna eftersom jag var tvungen att åka dit och kika och spela på orgeln efteråt eftersom jag ska spela på julottan där, och den andra i Skällvik eftersom Kent var kyrkvärd. Annars har det varit elände eftersom datornätet har pajat och inte blir lagat förrän nästa måndag. Kent fick låna ett mobilt bredband så att jag åtminstone kunde koppla in min gamla portföljdator. Hans dator gick att koppla in också men inte min. Tänk vad man (jag) är beroende av den, t.ex. för att se gamla program på TV!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

KajsaLisa:
Både tofflorna och tunikan lär nog överleva mig med råge. Jag har i mina garderober kläder som är sen i slutet av 1900-talet och som jag inte kommit mig för att skänka bort. Men nu ska det bli gjort endera dagen. För 20 år till tror jag inte jag kommer att leva - ingen önskan heller för min del :-).
Ingrid