lördag 22 juni 2019

1683 Månadens illustratör juni 2019 - Eva Eriksson

Som flera gånger tidigare fick jag inspiration till Månadens illustratör från en bok som jag hittade hos Mirren - Barbros bästa. Det är en antologi med ett urval av Barbro Lindgrens böcker. Det är många illustratörer som bidraget till den konstnärliga utsmyckningen av boken, bland andra Eva Eriksson - juni månads illustratör.


Boken finns inte längre att köpa i bokhandeln men tydligen på nätet. Bilderna går att klicka större.

Eva Eriksson är född 1949 i Halmstad. Hon började först på textillinjen på Konstfack men tog sedan examen på teckningslärarlinjen.  Hon berättar att hon först jobbade som teckningslärare men sedan hon fått barn förstod hon att det var barnboksillustratör hon skulle bli. Det kan man läsa om här.

Samarbetet med Barbro Lindgren började 1979 när Eva Eriksson illustrerade Sagan om den lilla farbrorn. Efter det följde illustrationer till bland annat böckerna om Max och Mamman och den vilda bebin. Förutom att ha illustrerat massor av böcker av andra barnboksförfattare har hon även skrivit egna barnböcker som hon också illustrerat. Mer om hennes produktion och de fina priser som hon fått under årens lopp finns att läsa här.


Maxböckerna av Barbro Lindgren har blivit väldigt populära och förutom den här lilla boken som jag hittade i min bokhylla finns det åtta stycken till. I den här volymen finns både Max bil och Max dockvagn som synes. Härliga böcker för små barn. Enligt min mening är Eva Eriksson en mästare på att få fram olika ansiktsuttryck med små medel som nedan.



Lisa smäller Max. AJ. Ur Max bil. Handgemäng när Lisa inte får köra bilen. 




Ur Max dockvagn. 

På de sista sidorna i  antologin skojar Eva med Barbro Lindgren och sig själv i  Titta Max grav. 




Sidorna är nog inte tänkta att läsas för små barn men de är desto roligare för vuxna.

Följande tre illustrationer är ur boken Mamman och den vilda bebin.



I antologin finns en saga som var helt ny för mig nämligen Julia vill  ha ett djur. Sagan handlar om en liten flicka som försöker hitta ett djur att köra i sin dockvagn. Det blir mycket dramatiskt när hon stjäl en hund som står bunden utanför en affär. Illustrationerna till den här sagan tycker jag är så typiska för illustratören med sin mjuka och dämpade färgsättning av huvudsakligen sepiatonade nyanser.






Eva Eriksson, bilden från nätet.

Här är några länkar till andra illustratörer jag skrivit om.

Ronny Lingstam
Hans Arnold
Einar Nerman

4 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Mamman med den vilda bebin är genial, faktiskt!

Musikanta sa...

Aina:
Håller helt med dig :-).
Ingrid

Karin sa...

Underbara berättelser och helt kongeniala illustrationer! Teckningarna fungerar väldigt bra även för små barn. Max kaka är en favorit för minstingarna som jag nog har läst ett par hundra gånger!

Musikanta sa...

Karin:
Berättelserna är ju dramatiska samtidigt och även små barn tror jag gillar action :-). Vet inte någon som skulle kunna gjort t.ex. Max bättre än Eva Eriksson. Hennes figurer är riktiga barn, inte några änglar.
Ingrid