tisdag 14 september 2021

1859 Min Bucket List

Uttrycket bucket list var helt okänt för mig tills för några år sen. Jag visste naturligtvis vad list och bucket betydde på engelska (there is a hole...). Men direktöversatt blir det ju hinklista och nu när jag vet vad det är kan jag ju tänka mig varför det heter så. 

Det är som bekant en lista på saker man vill göra och uppleva innan man dör. Som t.ex att bestiga Kilimanjaro, spela roulett i Las Vegas eller åka på kryssning jorden runt. Min bucketlista är av det mer prosaiska och närliggande slaget. Saker jag verkligen VILL och MÅSTE göra innan jag dör.


1. Olja in det stora matbordet av ek.

Jag köpte en burk olja redan för ett halvår sedan. Det är bara det att man får inte sätta någonting på bordet förrän efter 24 timmar. Så burken står fortfarande kvar oöppnad. 


2. Flytta alla prylar från ena köksbänken till den andra för att göra rent bakom allt. 

Eftersom  det brukar ta närmare en timme så hoppar jag över det när jag storstädar köksavdelningen. Det var nog ett halvår sen sist. Men jag har inte sett någon råttlort där än så...


3. Göra ren listen på skåpsdörrarna med tandborste.

Det hoppar jag också över när jag storstädar köksavdelningen. Jag tror ju att det bara är jag som ser det. Men rätt vad det är så...



4. Putsa spiskåpan med därför avsedd polish.

Jag köpte t.o.m en specialkräm på nätet som skulle vara perfekt till rostfritt stål. Det vet jag att det är för jag har nämligen putsat kåpan, åtminstone en gång de senaste åren. 


5. Putsa vardagsrumsfönstret och motsvarande orgelrumsfönster innan det blir för kallt.

Jag har ju en fenomenal fönsterputsare, Kärcher, som nästan gör jobbet själv så det tar inte så lång tid. 


6. Klippa bort blommorna på lavendeln.

Det är ju så mycket enklare än att vänta tills de är borta. Det får bli "te vecka".




7. Städa garderoberna och hänga ut kläder på innergården samt lägga undan sommarkläderna.

Det hade jag ju kunnat göra nu när det har varit så fina dagar. Förstår inte varför jag har glömt bort det?

Fast nu vet jag vad det beror på. Det är min nya hobby - att hälla ut färg på en canvas - som har upptagit all min lediga tid. D.v.s. när jag inte spelar mitt pianopass eller gör mina fransklektioner på mobilen. 


Det kombinerade gäst-orgel och målarrummet är i alla fall städat. 

8 kommentarer:

Karin sa...

Perfekt prioritering! Hällor, piano och franska! Sen kan du ju ta det andra när det blir en stund över, i november eller så.

Min bucket list liknar din och det är ju för väl att man klarade av de äventyrliga delarna som ung. Idag har jag verkligen ingen lust att bestiga Kilimanjaro (som betyder "den lilla kullen") och uppriktigt sagt var det rätt jobbigt på 70-talet också. Kom bara halvvägs ...

Ingrid sa...

Syster min är redan klar med höststädningen och jag har inte ens börjat fundera över den, så min bucketlist skulle för tillfället nog se ungefär likadan ut som din.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Eleonora sa...

Det. Var stora ambition på din bucketlist. Lycka till! En sak per dag så är det snart kirrat
Kram

BP sa...

Hahaha! Trodde att jag var ensam om att lära mig vad en "bucket list" var för bara några år sedan. Som vanligt var det i Blogglandia jag hittade uttrycket.
Och om jag ska vara ärlig så skulle jag nog satsa på en jorden runt kryssning, trots att jag inte gillar kryssningar. Men jämfört med din bucket list låter ändå kryssningen mera attraktiv;-)

Musikanta sa...

Karin:
Ja, det räcker nästan med upplevelser nu. I synnerhet fysiska. Men blir man skjutsad till Millesgården som idag av Mirren går det ju an.
Men det är en liten sporre att berätta om vad man tänker göra på bloggen. Då kanske det blir av...
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Haha. Jag tror nog att många har samma bucket list som du och jag. I synnerhet pensionärer. För då vet man ju att det går alldeles utmärkt att skjuta upp allting till dagen eller veckan därpå. Och nu när det har varit Coronatider har man ju inte behövt städa för gäster som inte tillhör de närmaste.

Någon speciell höst- eller vårstädning har aldrig ingått i mina städrutiner. Jag städar när jag tycker det behövs lite här och där.
Jag önskar dig en skön helg (utan städning).
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Det var så jag tänkte. Och så skulle jag ta med varje sak jag har bockat av i bloggen också så småningom :-).
Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Enligt mina bekanta var det tydligen ett uttryck som tillhörde det centrala ordförrådet i svenskan (även om det var på engelska). Så jag kände mig ganska dum. Skönt att höra att det finns fler som inte visste. Min Kent, som alltid löser de allra svåraste korsorden, visste inte heller vad det betydde vilket tröstade mig något.
Så här gammal som jag är nu har jag svårt att sätta upp något drömresemål. Tidigare hade en resa till Australien stått som nummer ett på bucketlistan men bara blotta tanken på flygresan dit får mig att bli matt.
Ha en skön helg önskar
Ingrid