onsdag 29 september 2021

1864 Millesgården med Stig Lindberg

När Kent och jag var uppe i Stockholm och hälsade på Mirrfamiljen passade vi på att besöka Millesgården tillsammans med Mirren och lilla Clarissa. Jag hade länge önskat att få se Stig Lindbergutställningen och Mirren, som älskar Millesgården följde gärna med. 

Här Kent, Mirren och Clarissa utanför entrén till Millesgården. (Bilderna går att klicka större.)

Om Stig Lindberg visste jag att han var en berömd formgivare, konstnär och illustratör som arbetat på Gustavsbergs porslinsfabrik och att han var pappa till många kända serviser. Jag visste också att han illustrerat flera barnböcker. Men att han hade skapat så många andra fantastiska verk hade jag ingen aning om. 

Utsikt från trappan vid entrén. 

Om man vill veta namnen på alla utställda föremål måste man köpa museikatalogen eftersom varje verk endast hade en siffra bredvid. Så här efteråt ångrar jag att vi inte gjorde det. Men det fanns förvisso en hel del information att läsa på stora skyltar på väggen också. Jag får alltså nöja mig med att visa några bilder av sådant som jag blev förtjust i. Här kan man läsa om Stig Lindberg och hans liv och verksamhet. 

Men eftersom jag blev väldigt nyfiken på vad föremålen på mina bilder kunde ha för namn lånade jag en bok på biblioteket - Stora boken om Stig Lindberg. Ingenting av det jag hade bilder på fanns med i boken tyvärr, utom några stycken, som bilden på hästarna nedan. 


Här är olika modeller av Springaren "en typisk Stig Lindberg grej" från 1958. De är gjorda i stengods.


En mycket vacker och informativ bok om Stig Lindberg.



Jag bara älskar den här tjejen. 


Fantastiska öppna spisar. 


Jag citerar från boken:" Prunus (plommon på latin) blev en av Stig Lindbergs mest omtyckta serviser". Den var i produktion mellan åren 1962-1974.


Man kan se var Ulrika Hydman-Wallen fått sin inspiration ifrån. 


 Intressant var också att se hans skisser till olika verk.

En konstgodsserie med namnet Karneval presenterades 1957. I den ingår inofficiellt 32 delar - cylindriska eller rektangulära vaser, fyrkantiga eller rektangulära fat. Det är svårt att veta exakt eftersom delarna inte märktes och man la till och tog bort delar under årens lopp. (Från Stora boken om Stig Lindberg.)






Stig Lindberg illustrerade flera av Lennart Hellsings barnböcker, bland annat Krakel Spektakel.



Här har han gett form och färg åt  Astrid Lindgrens Pippi Långstrump.

Den första tygkollektionen visades på NK bo 1947. Astrid Sampe, som var chef för för NK:s Textilkammare sydde upp en klänning åt sig själv av ett av tygerna i kollektionen. (Från Stora boken om Stig Lindberg.)


Jag passade, dagen till ära, inviga min nya käpp, Blomman. Här tillsammans med Clarissa. 

20 kommentarer:

Ronny sa...

Många bekanta former, linjer och färger i ditt inlägg! På bokomslaget hittar jag min brors tekopp (Spisa ribb, vill jag minnas) och flera bekanta men namnförgätna storheter. Du är ju otrolig i din undersökande journalistik!
Ronny

Ingrid sa...

Jag måste tipsa min syster Kerstin om den här utställningen. Hon bor ju på Lidingö, bara ett stenkast från Millesgården.
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ronny:
Tack för komplimangen även om den var något överdriven, haha. Jobbade din bror på Gustavsberg? Du får utveckla närmare, jag är nyfiken. Jag fick i alla fall en hel annan syn på Stig Lindberg efter den här utställningen - en fantastisk konstnär!
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Absolut! Utställningen är verkligen sevärd. Men den är ju kvar länge än så du kanske hinner se den också om du hälsar på syrran?
Kram till baka från Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Vilken fin utställning! Den hade jag velat gå på. Att han var illustratör till barnböcker hade jag ingen aning om.
Tack för rundvandringen!
Kram!

BP sa...

Snacka om sammanträffande:-) Kolla här:
https://dittemitti.se/pa-millesgarden-en-utstallning-om-formgivaren-stig-lindberg/

Så jag behöver inte åka till Millesgården nåt mer, då jag läst ditt och Dittes "rapport". Ni kompletterar varandra mycket väl:-)

Jag visste ungefär lika mycket eller ska jag säga lika lite som du om konstnären, men nu vet vi betydligt mera:-) Killen var hursomhelst före sin tid. De flesta av hans skapelser är ju moderna idag.

Ronny sa...

Nej, där var jag vårdslös i min kommentar; min bror och jag fick varsin tekopp i present när vi var barn/unga. Min hette Adam. Samma formgivning, men helt annan dekor med rundlar i mörkblått på vit botten. Ja, en imponerande konstnär med obegripligt omfattande 'produktion'.
För en stationär typ som jag, är dina reportage väldigt välkomna! ;)
Ronny

Musikanta sa...

Gerd:
Jag har ju flera barnböcker som han illustrerat, men inte har jag tänkt på det förrän nu. Det blir kanske en "Månadens illustratör" rätt vad det är :-).
Tack själv för rar kommentar!
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Håller helt med dig om att SL var före sin tid. Han är ju helt modern i dag också. Tack för länken, ska gå in och läsa hos Ditte.
Ingrid

Musikanta sa...

Ronny:
Haha! Jag har ju läst om att det fanns massor av folk som satt och målade grejor som SL designat, så jag trodde kanske det var därför. Själv har vi kvar ett kaffefat i samma stil som jag ärvt från min mans familj. Förmodligen fick vi flera både koppar och fat men de har gått åt under årens lopp. Det var ju inget särskilt med dom...
Ingrid

Musikanta sa...

Ronny igen:
Håller med dig om att han makalöst produktiv - han måste ju ha designat tusentals och åter tusentals föremål. Inget nattsudd där inte.

Ditte sa...

Vad roligt att du passade på att se utställningen när du var i Stockholm. Vi var här i tisdags och den är verkligen sevärd. Tog många bilder så det var svårt att välja vilka som skulle vara med i blogginlägget. Noterade att vi i våra olika inlägg kompletterade varandra.
Tänk att allt detta som Stig Lindberg formgivit fortfarande är lika gångbart men idag så mycket dyrare. Men kvalitet och design kan vara eviga.
Har en del här hemma som Stig Lindberg designat och det används nästan dagligen.
Roligt att läsa ditt inlägg och se dina bilder.

Lena i Wales sa...

Den utställningen skulle jag vilja se!
Känner igen många av föremålen och mönstren, men visst inte att Stig Lindberg stod bakom alla dessa. Intressant!
Trevlig helg!

Musikanta sa...

Ditte:
Jag hade också svårt att välja bland mina bilder, så många vackra saker som det fanns att se! Kul att det egentligen bara var Springarna som vi hade gemensamt.
Önskar dig allt gott!
Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Nej, vem hade en aning om hur många olika saker han formgivit och designat. Inte jag i alla fall! Jag visste att han hade illustrerat barnböcker för jag har en. Kommer inte ihåg om det var Krakel Spektakel, jag får leta. Utställningen håller på ett bra tag till, så du kanske hinner se den.
Ingrid som önskar dig en fin kommande vecka.

Karin sa...

Som vanligt är det från en "utsocknes" som jag får tips om vad jag ska se här i stan! Det verkar vara en innehållsrik och intressant utställning. Och Stig Lindberg ser ut att ha varit mångsidigare än jag trott. Tack för tips!

Musikanta sa...

Karin:
Jag tror inte du kommer att bli besviken om du går dit. Hade mest trott att han hade formgivit serviser och vaser. Men icke! Han måste ha varit fruktansvärt produktiv i alla fall.
Ha en skön och trevlig vecka. Jag har just bokat tid för en tredje dos vaccin på torsdag, så det känns tryggt.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Jag hör till Stig L:s fanklubb sedan mycket länge! Önskade mig (och fick) hans servis Birka när jag var typ 20 och hade eget bo. Har sett andra utställningar tidigare, och så finns det en dokumentär också! Tror den ligger kvar på SVT Play.
Snart ska jag ta mig till Millesgården också.

Musikanta sa...

Aina:
Tack för tipset med dokumentären! Jag ska leta. Har tittat på Birka nu. Har du kvar en hel del av servisen har du ju en liten förmögenhet :-). Det här är den första utställningen jag har sett av honom och jag blev både förvånad och imponerad av hans otroliga produktion.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Jag har alla Birka-delarna kvar: assietter, flata tallrikar, djupa tallrikar, två uppläggningsfat och en "gryta" med lock. (dock varken kaffe- eller tekoppar). Men inte får man väl jättemycket betalt för dem i dag???