fredag 23 december 2022

1927 Decembernytt från Bonniers Veckotidning nr 51 1926

 


Omslagsbild av Georg Klinghammer. (Bilderna går att klicka större.)

Trots att det bara är några veckor kvar till julafton innehåller tidningen nästan ingenting som påminner om denna. En sida med julbak och två annonser om julklappar är det enda jag hittar. Man kan ju jämföra med våra veckotidningar som börjar med julsidor redan i november. Annonsen nedan samt en liten till är de enda julklappsannonserna som förekommer i tidningen. Skulle vara intressant att veta när julhysterin började hos oss. 

 En av två julklappsannonser.

Som vanligt innehåller tidningen litet av varje. Många artiklar om konst, musik, litteratur och teater. Noveller och krönikor. Här nedan har Einar Nerman skickat ett av sina många brev från London till redaktionen. Fred Astaire var då i början av sin karriär när han dansade med sin syster. "De äro de skickligaste danspar jag sett på länge. De äro äkta amerikaner och ha erövrat hela London i en lustig Musical Comedy som heter 'Lady be Good'"  skriver Nerman.  

 
Nerman skriver vidare: "Den ryska danskonsten har löpt in i samma fåra som den moderna målarkonsten för fem år sedan. Man har tappat bort form och linjer och söker endast nya rörelser och uttryck". En som dock står utanför detta är "den alltjämt ungdomliga Anna Pavlova. Ett namn som i ett trettiotal år lyst över alla andra." Mer om denna berömda ballerina kan man läsa här.

Kungligheter av olika slag finns alltid med i BVT. Här är det den engelska kungafamiljen som man visar några bilder på. 

Drottning Elizabeths pappa. kung Georg VI med sin drottning - som också hette Elizabeth - ses på översta bilden till vänster och nederst till höger. 

En miniserie som förekommer i varje nummer av tidningen är annonsen för Stomatol. Jag har inte haft med den tidigare eftersom jag tyckt att serien är ganska fånig. Så även denna gång men eftersom det förekommer en liten gran tar jag med den denna gång. 


Ytterligare några bilder på tidens kvinnliga storheter inom teater och mode. Till vänster Joséphine Baker och till höger Jeanne Lanvin som skapade sig ett namn inom modebranschen och som än idag är stort. 


Neutrala färger och djärva kontraster utlovas på modesidorna. Den vita sidenklänningen till vänster är helt överbroderad med strass. Klänningen i mitten är i djupblå sammet med plisserade jaboter (egentligen spetskrage) av tyll och spets som sticker fram. Klänningen till höger är beige med ett sidodraperi som när nedanför kjolkanten. 


För ovanlighetens skull är det inte några bilannonser med i tidningen. Något som tyvärr har försvunnit i vår tid är de utmärkta galoscherna som man drog på sig ovanpå skorna när man skulle gå på fest. På den tiden behövde man aldrig ta av sig skorna när man var borta eller ha med sig ett extra par att byta med. Här avslutningsvis en annons från Tretorns gummifabrik i Helsingborg.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

När jag växte upp var det ingen som klädde granen förrän tidigast två dagar före julaftonen - ibland samma dag.

Förmodligen kom hysterin om julklappar när folk fick det bättre ställt, kanske så sent på på 90-talet. När vi flyttade upp till Sparvstigen -89, fanns det EN granne som satte upp adventsljusstakar en vecka före första advent ... det tyckte jag var förskräckligt tidigt. Nu har ju väldigt många granen klädd redan före första advent.

Om man stickade eller bakade i god tid var det ju ingen som fick läsa om det på facebook. Jag är så hjärtligt trött på att det tjatas om dessa julförberedelser i tv och i sociala medier - trots att jag inte är ett dugg julstressad, känner jag hur jag smittas av att jag borde vara det.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Likadant var det här. Julgranen kläddes inte förrän dan före julafton. När jag var liten fanns det ingen frys heller så bakade gjorde man också bara några dagar innan. Mamma tog fram julbonader och hängde upp och la på juldukar. Men några julgardiner hade vi aldrig.

Vi fick heller aldrig några presenter förutom till födelsedag och jul och jag vet att jag önskade mig hett ett par Lovikavantar ett år till julklapp och skridskor ett annat. Jättelycklig när jag fick det. (Och ändå var vi ju inte precis fattiga!)

Sen var det väl böcker och kritor och sånt som nutidens barn tar för givet att man köper direkt om de så önskar det. Men tiderna förändras och man kan bara konstatera att julen börjar tidigare och tidigare för varje år.




Karin sa...

Kul med de gamla tidningarna! Ett litet affärsgeni, den där Stomatolgrabben. Men han borde ha unnat sig mer godis för egen del tycker jag. SÅ många Stomatol behöver de väl inte i den lilla granen:)

När jag var barn kläddes granen kvällen före julafton och ljusen (levande ljus!) tändes en stund på julaftons morgon. Och julklapparna var mycket av det som dagens barn tar för givet att det liksom "ingår" i att vara barn (skidor, skridskor, vantar, varma sockor, osv). Vi kämpar för att hålla nere både förväntningar och inköp och gör små, små framsteg varje år.

Musikanta sa...

Karin:
Precis så var det också hemma hos oss. Jag kommer aldrig ihåg att vi fick några leksaker eller annat som inte var nödvändigt. Men jag ska inte gnälla, jag kunde gå till färghandeln och köpa vad jag ville av papper och annat konstnärsmaterial när blev lite äldre. Räkningen skickades till min pappa.

Man var lycklig om man fick en korv när mamma handlade i saluhallen när man var liten eller man fick köpa en glasstrut någon gång. De få gånger som jag fick någon present spontant kommer jag fortfarande ihåg. En målarbok med bilder från filmen Fantasia och en uppsättning med nagellack när jag var tonåring av min pappa som hade köpt den på julfest i Odd Fellowlogen.

De yngsta barnbarnen får sig en rejäl slant till födelsedag och jul så de kan köpa vad de vill. Det är uppskattat. För övrigt inga julklappar alls.
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
Ingrid

Lena i Wales sa...

Så trevligt med klipp från dessa gamla tidningar.
Mycket man känner igen, även om jag inte fanns då, men min mamma var ung.
Gott nytt år!

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Tack för rar kommentar! Jag önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År!
Ingrid