lördag 31 december 2022

1928 Halvårskoll juli-december 2022

Jag kan bara konstatera att ju äldre jag blir ju fortare går tiden. För oss här i Mogata har det varit ett fint och lugnt halvår till skillnad mot hur det ser ut i världen för övrigt. Eftersom vi numera mest håller oss hemma har vi hållit oss friska också. Tagit vår femte covidspruta och även pensionärssprutan mot influensa. 

JULI

Några promenader i vår lilla närliggande stad, Söderköping, blev det förstås. Här nedan har jag fotat Kent framför en av de målade elskåpen. Fler bilder från promenaden finns här.

Bilderna går att klicka större.

I slutet av juli var äldsta dottern Anna med sin man Jörgen och hälsade på. Med var också Asta, dobbermannflickan som uppförde sig oklanderligt. Hon har växt till sig och är mycket lugnare nu än tidigare. Här kan man läsa om besöket. 


AUGUSTI

Söderköpings Gästabud var äntligen tillbaka efter pandemin med knallar, folk i medeltidsdräkter, gycklare, munkar och riddare om vartannat. Här kan man läsa inlägget. 

Mycket lite vatten i Storån som synes. Rådhuset med sitt torn i bakgrunden. 

Här kan man passa på att köpa änglar till jul.

SEPTEMBER

Jag jobbar ofta i "ateljén" med mina hällor. För det mesta blir det inte alls som jag tänkt mig. Men det är ändå spännande att se vad det kommer att bli. 

Det är många grejor som behövs vid Acrylic Pouring Art förutom färg och dukar. 

Det gula på bilden är guldfärg som blänker när tavlan får lite ljus på sig.

OKTOBER.

Oktober hör till mina favoritmånader med sitt överflöd av färger. Åtminstone de första veckorna innan alla löven faller av träden. Det blir många promenader med kameran. Nedan mitt favoritträd i all sin glans.

Sonen Kalle med sambon Ann-Sophie och hennes son Oscar kom på besök. Det var efterlängtat i dubbel bemärkelse eftersom jag inte träffat dem på länge och Kalle dessutom lovat att hjälpa till att rensa hängrännorna på taket. Jag var orolig för att Kent själv skulle ge sig upp. Dessutom ville jag förära Oscar en tavla som han sagt tidigare att han gillade. 

Oscar, jag Anne-Sophie och Kalle. 

NOVEMBER. 

Ännu ett efterlängtat besök fick vi när yngsta dottern Mirren, Casimir och Clarissa kom och hälsade på på höstlovet. Mellanpojken Caspar var på läger. Det blev ett kort besök eftersom Caspar skulle komma hem dagen därpå. Vi fick i alla fall höra Casimir spela Bach på orgeln. 


Casimir, Mirren, Kent och Clarissa. Vi har satt termostaten på 20 grader och Clarissa fryser

I mitten av november följde jag med min vän Marianne alias Bloggblad till Östra Husby bygdegård där SPF-föreningarna på Vikbolandet hade ett månadsmöte. Marianne skulle hålla föredrag om sina föräldrars liv i Frälsningsarmén vilket också hon berättat om i sin bok Jag drömmer dig hit. I föredraget ingick också sånger som jag skulle ackompanjera. Det blev en mycket trevlig eftermiddag och jag träffade också min gamla klasskamrat från flickskolan, Ewa Wahren. 


Marianne hade hattar med sig som illustration. 

I slutet av månaden kom det massor av snö som ställde till det för snöröjningen och folk som skulle till jobbet. Efter några veckor var nästan all snön borta. 


DECEMBER 

Som tack för ackompanjemanget fick jag en fin blomma av Marianne som också bjöd mig på grötfest i Börrum. Janne Johansson - numera mest känd som pappa till musikalartisten Peter Johansson - och Anne-Marie Hansson bjöd på musik och sång som uppskattades livligt. Här kan man läsa mer om grötfesten.



Någon vit jul blev det inte men det var vackert ändå. Året 2022 avslutas med plusgrader, vilket jag tycker är väldigt skönt. 


På väg till biblioteket i Mogata där vi själva kan låsa upp vissa tider med vårt lånekort och hämta eller lämna böcker. 


Det var den här tavlan som Oscar gillade.

10 kommentarer:

BP sa...

Den halvan av året kan du vara väldigt nöjd med. Så mycket du gjorde och det du gjorde gillade du, vilket är huvudsaken.
Tavlan som Oscar fick är väldigt lik den jag fick av dig. Alla som har sett din tavla i hallen älskar den. Så oavsett om tavlorna blir som du tänkt sig, så är de himla bra. Å det har jag ju sagt från början;-)
Nej, det blev ingen vit jul, men en svinkall julafton. Men sedan dess har det vänt. I skrivande stund är det 6 plusgrader. Precis som du så gnäller jag inte;-)
Vill passa på att önska dig ett riktigt Gott Nytt År med mycket kreativitet både med orgeln och tavlorna:-)

Bloggblad sa...

Det är väl härligt att du har så mycket för dig! Jag trivs inte med att inte ha något roligare än städning att planera. Men till våren har jag några roligare grejer för mig. Som väl,är.

Musikanta sa...

BP:
Jag är så glad att du fortfarande gillar min tavla. Men jag ska lägga in vilken tavla han fick i inlägget. Det var en av de gamla :-)

Så länge man är frisk får man vara oändligt tacksam i min ålder. Har just varit ute i vårvädret (?) och promenerat och lyssnat på Språket där Bodil Jönsson talade om tid. Carpe diem ungefär. Intressant i alla fall.

Önskar dig också ett Gott Nytt År!
Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Evenemangen utanför hemmet har i stort sett varit med dig! Sen att dagarna går väldigt fort ändå även om man inte gör så mycket annat än de dagliga rutinerna: spela en timme, gå en promenad och lösa ett korsord. Vila en stund efter middagen och kolla på FB. Kanske ett program på TV-play på kvällen.

Mitt nyårslöfte är att läsa mina vänners bloggar och inte bara mina egna.
Ser fram emot eventet i februari.
Gott Nytt År!

Karin sa...

Vilken fin årskrönika, med väl valda inslag. Kul att få följa med både på dina utflykter och på familjeträffarna! Vi har, precis som ni haft väldigt skiftande väderlek under jul- och nyårshelgerna. Ena dagen minus 15 grader, nästa dag massor med snö och sedan regn och snudd på barmark.

God fortsättning på 2023!

Musikanta sa...

Karin:
Tack för rar kommentar. Här har det varnats för snökaos och än så länge fungerar elen. Det är jobbigt när den försvinner eftersom vattnet tar slut meddetsamma. Men vi har bunkrat upp utifall att.
Önskar dig också en God Fortsättning på 2023.
Ingrid

Lena i Wales sa...

En trevlig halvårskrönika.
Mycket trevligt som hänt och fullsprutade är ni, liksom jag.
Ha det bra!

Klimakteriehäxan sa...

Mycket har hänt under ditt halvår! Hoppas det nya blir lika bra!

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Ja, det känns skönt att vara fullsprutad - åtminstone för tillfället!
Önskar dig en bra fortsättning på det nya året!
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Än så länge har det inte hänt någonting tråkigt, får hoppas att det fortsätter så. I min ålder får man ju vara glad när allting går i sin gilla lunk :-).
Ha det gott önskar
Ingrid