onsdag 3 september 2014

982 September

Bilden av september från Årets Saga av Elsa Beskow. Hennes tre barn står som vanligt modeller. Den äldste, sedermera den kände konstnären Bo Beskow, som är på väg till skolan håller snällt sin skolmössa i händerna i väntan på att äpplet ska falla ner. Kanske han skakar lite på trädet när mamma tittar bort...



 Bilderna går att klicka större.



Härlig bild på barnen som går till skolan. Flickorna i klänningar och även hatt - en pojke i skolmössa som åtminstone läroverkspojkarna var tvungna att ha på sig när jag växte upp.

Det finns, som jag skrivit tidigare, även noter till sångerna. Är det någon som skulle vilja ha noter till någon av månadsdikterna mejlar jag gärna dem. De är ju däremot borttagna från de nyare utgåvorna. 

9 kommentarer:

Gunnel sa...

Jag minns också att pojkar hade skolmössa när de började på läroverket, men när det var dags för mig att börja där så var det helt omodernt.....eller också kanske det var olika i olika städer. Ha det bra.

Annika sa...

SÅ fina de där EB-teckingarna. Så vacker bok.
Ska ta och bläddra i den. Den står ju i Karolinas rum.
Skolmössa, det är verkligen en svunnen tid och ngt som inte fanns då jag gick i skolan.
Kram!

Klimakteriehäxan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Karin sa...

Härlig septemberbild.

Dags att återvända till stugan och plocka äpplen!

Musikanta sa...

Karin:
Här hade vi två äppelträd som aldrig gav frukt utan bara löv, så dem grävde vi bort. Något med pollineringen som inte stämde sa någon trädgårdsexpert. Så det blir köpeäpplen för vår del.
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Min två år yngre bror, som gick i läroverket i Norrköping, hade alltid skolmössa. Min yngsta bror som är åtta år yngre än jag, hade aldrig en sådan huvudbonad. Så det togs tydligen bort på 50-talet.
Kram

Musikanta sa...

Annika:
Är det den stora, gamla utgåvan med noter ska du vara rädd om den. Den finns knappt att få tag på ens antikvariskt.
Om skolmössan kan du läsa i kommentaren ovan.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Klimakterihäxan:
Jag tog bort din kommentar av misstag, där du skrev att du inte behövde vänta på äpplena utan hade plockat en hel kasse fallfrukt Men här är svaret i alla fall:

Vi har ju inga äppelträd längre, som jag skrev till Karin, men Mirren har. Bra att du påminde mig, ska be Mirrmaken ta med sig några i morgon när han och Casimir kommer förbi på väg till Öland.
Ingrid

Eleonora sa...

Elsa Beskow - hon kunde hon! Man blir glad åt hennes texter och bilderna är vackert gammel-romantiska - det kan behövas i vår tid.

Kram kram från
Eleonora