måndag 14 december 2020

1802 - gems Weekly Photo Challenge vecka 51 2020 - BAND

Det är Sanna på Gems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 51 2020 är ordet BAND. Fler som antagit  utmaningen hittar man på hemsidan.

Det här ska bli ett löpband så småningom. Som väl är är Kent - min kära make - duktig på att sätta ihop saker. Förhoppningsvis klarar han även detta även om det ser trickigt ut.


Bilderna går att klicka större.

Det gjorde han med den äran. Som väl är, fick denna maskin plats i det lilla rummet där jag bland annat haft alla barnbarnens och Mirrens gamla leksaker. De yngsta barnbarnen är stora nu och leker varken med träjärnvägen eller trämekanot längre. Så efter en vända till Klockaregården i Söderköping där församlingens diakoni håller, till blev jag av med alla leksakerna. Förhoppningsvis kan några andra barn ha glädje av dem. Och så var hemmagymmet klart. 


Skönt att kunna gå sina dagliga steg när det regnar ute och samtidigt lyssna på en bra bok.

Ett annat sorts band hittade jag några bilder från datorn. Åren 2011 och 2012 hade några vänner och jag bildat ett band som företrädesvis uppträdde i kyrkor och församlingshem. Bandet hette rätt och slätt Mina Vänner


Här spelar vi i Skällviks kyrka i september 2011. Från vänster Leif, Mari, Åke, Putte och jag. Putte, en fantastisk musiker, finns tyvärr inte längre bland oss. 


Vi spelade mest gamla låtar som äldre människor kände igen. Det var mycket populärt och folk fick sjunga med om de ville. Melodin som vi inledde vår lilla konsert med var All of me, som det svängde så om när Mari sjöng. Jag tänker alltid på bandet när jag hör den låten. Här kan man lyssna till den. 

Här är samma gäng på lunchträff i Dagsbergsgården  på Vibolandet.i februari 2012.


16 kommentarer:

BP sa...

Imponerande att du vill börja löpa alltså! Fantastiskt! Å bandet fick ju precis plats där i ditt "hobbyrum". Å just nu i juletider kom barnens gamla leksaker säkert väl till pass och gjorde några barn glada.

Vilket härligt musikgäng ni är:-)

Ditte sa...

Perfekt med ett gåband/löpband hemma. Du får säkert stor glädje av det. Lyck atill. Och sakerna som fanns tidigare i rummet kom ju fint andra till nytta.
Jag gillar ju att gå ute och gör det varje dag i minst en timme och oavsett väder. Och med en bok i lurarna. Men vi har ju väldigt fina och områden i närheten här hemma och där jag verkligen tycker om att gå.

Roligt att läsa om ert musikgäng och att lyssna.

Musikanta sa...

BP:
Jag måste ju röra på mig. Även om det inte är det roligaste som finns. Kyrkan gör mycket för utsatta familjer så förhoppningsvis kommer leksakerna till nytta. För barn spelar det ju ingen större roll om leksaksbilarna är lite skavda. Barnbarnen brydde sig i alla fall inte om det. Jag hade ju leksaker som var Mirrens och det var över 40 år sen hon var liten. Hon var bara glad att jag gav bort dem.
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Vårt musikgäng är saligen avsomnat sen många år tillbaka, men vi hade väldigt roligt när vi höll på. Att spela tillsammans är det bästa som finns.
Hade jag bott i Stockholm hade jag säkert gillat att vara ute och promenera varjde dag - där händer så mycket. Här är det bara promenad utmed landsvägen en bit och det är inte så frestande ifall det är dåligt väder :-)
Kram från Ingrid

Bloggblad sa...

Per springer på vårt löpband, jag har gått ibland, men blir lite yr av att det är så statiskt, bättre att vingla lite på en stig eller väg. Men - jag har köpt mig en crosstrainer på nätet, en f.d. barnkörflicka sålde, då slog jag till. Den är jättetuff, men 100 kliv framför teven klarar jag utan att bli svettig, bara andfådd, så det gör jag under reklampauser.
Gympan med Sofia gör jag om jag inte kommer ut på stavning.

Stare Ström sa...

Löparbandet står jag över. Men gärna långa promenader utomhus!

Lena i Wales sa...

Bra bandtolkningar.
Skulle vara intressant att höra ert band.
Ha det bra!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag har ju en motionscykel men fick ont i rumpan av den. Tycker löpbandet är helt OK. Men idag har jag varit ute och gått ganska långt efter mina mått mätt. Solsken för en gångs skull!

Musikanta sa...

Stare Ström:
Jag år inte gärna ut och promenerar när det regnar. Då är löpbandet bra att ta till.
Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Jag är ledsen över att vi inte spelade in bandet när vi höll på. Hade själv tyckt att det hade varit kul att lyssna på det. Nu är det ju många år sedan vi spelade och en av medlemmarna har dessutom gått bort. Men det var roligt så länge det varade. Ha det gott själv!
Ingrid

Karin sa...

Vilka finfina band! Ett gåband – eller löpband om andan faller på – är ju en väldigt bra idé om man har utrymme för det. I min nuvarande lägenhet skulle det inte funka så bra (dottern har tagit över femman vid Slussen, som du har besökt). Så då är det den hurtiga devisen som gäller: "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" Jag försöker i alla fall komma upp till 7500 steg om dagen, oavsett väder.

Och vad roligt med eget band! vad roligt att kunna spela överhuvudtaget. Jag peppar barnbarnen att hålla på och sexåringen går på pianolektioner på Lilla akademien.

Musikanta sa...

Karin:
7500 steg är ju väldigt långt! Jag brukar orka lite över 4000 som mest. Men så är du ju yngre förstås :-).
Jag minns så väl din vackra lägenhet på Söder. Roligt att det är din dotter som övertagit den. Då kan du ju gå dit och beundra den sagolika utsikten när du vill.
Underbart att ditt barnbarn går Lilla Akademien. Finns ingen bättre skola tror jag.
Du får hälsa henne så gott att hon måste öva ordentligt :-)!
Önskar dig en God Jul. Vi firar ensamma i år, vågar inte åka upp till Stockholm med de här premisserna.
Ingrid

Violen sa...

Löparband har jag aldrig provat men jag promenerar utomhus nästan varje dag! idag har solen tittat fram och det var långa "band" med motionärer här vid Stadsfjärden. Ett löparband kan kanske vara ett bra alternativ när det regnar eller är riktigt halt ute.
Önskar dig en trevlig helg!

Susanne ❤️ sa...

Vilket underbart band du delar love it ! kan du inte lägga upp en video så vi får höra :) Tack
KRAM

byblixtra sa...

Löpbandet var då väl packeterat men kan inte låta bli att lägga märke till det fina sidoglaset vid ytterdörren. Så snyggt!
Det ser ut att vara ett avancerat löpband med många funktioner. Bra att kunna gå inomhus när det är dåligt väder.
Kul med ett eget band.


KajsaLisa sa...

Problemet är bara att löpband är så himla tråkiga att gå på. Jag har testat att lägga upp en bok och läsa när jag går, fungerar med lite övning.
Annorlunda med ett band i en kyrka, fin bild.