onsdag 17 maj 2023

1943 Majnytt från Bonniers veckotidning nr 21 1928

 

Omslagsbilden till detta nummer av BVT 1928 är gjord av Kerstin Strindberg. På nätet har jag bara hittat en Kerstin Strindberg som var dotter till August Strindberg. Det kan mycket väl vara hon som skapat bilden eftersom hennes far som bekant även var en skicklig konstnär. (Bilderna går att klicka större.)

I mina inlägg från BVT förekommer ju mest bilder. Men som framgår av innehållsförteckningen nedan innehåller tidningen  artiklar om. konst, litteratur, teater- och filmrecensioner, kåserier, noveller och följetänger av bl.a. -  som här - "Anna Svärd" av Selma Lagerlöf. Och som alltid "Varje dags meny" av Jenny Åkerström. Det förekommer också ofta hemma-hos reportage och reseskildringar från fjärran länder.


Tidningen innehåller också ett hundratal annonser av varierande storlek från helsidesannonser till annonser med bara några få rader. De största helsidesannonserna i färg som förekommer på omslagssidorna brukar vara annonser för bilar, bananer, slipsar (!), Champis och olika matprodukter. 

En annons som tilldrar sig lite speciell uppmärksamhet för mig denna gång är den från Nyborgs Yllefabrik. Som uppvuxen i Norrköping var jag ju med när man la ner fabriken på femtiotalet då mängder av människor blev arbetslösa. Numera har man gjort om fabriken till bostäder. 


Det finns alltid en spalt med juridiska spörsmål och en med rubriken "Vad vill ni veta." Här är ett exempel vad man kunde fråga om för snart hundra år sen.




Ett annat stående inslag är "Veckans kalender" en sorts dagbok om vad som händer i veckan, för det mesta i huvudstaden. Ett litet axplock kommer här. 

  • Lunds studentkår ger skottårskarneval.
  • Bankdirektören Knut Wallenberg fyller 75 år.
  • Stockholms taxklubb öppnar utställning i ridhuset på Djurgården.
  • Kungliga automobilklubben firar sitt tjugofemårsjubileum på Grand Hôtel Royal. 
  • Travellers' klubb har extra sammanträde med middag på Hasselbacken.
Hasselbacken är tydligen en mycket populär restaurang eftersom nästan alla jubileumsmiddagar som det skrivs om här äger rum på denna restaurang. Här kan man läsa om denna restaurang som även på Bellmans tid var mycket uppskattad. Man få scrolla ner lite för att få fram historien om restaurangen.


Bilden överst till vänster visar Pär Lagerkvist som ror och under honom syns Lubbe Nordström med sin fru Marika Stiernstedt. Gossarna längst ner är den tidens etablerade konstnärer som enligt bildtexten "ser ut som folk gör mest". Per Krogh och Otte Sköld är två namn jag känner igen. 

Och så är en av mina absoluta favoritillustratörer med också i detta nummer, Einar Nerman. Även om jag inte känner till några av skådespelarna kan jag ändå inte låta bli att imponeras av hans karikatyrer. I slutet av inlägg har jag lagt ut några länkar till inslag som jag skrivit om honom.


Det är alltid roligt att titta på modebilderna som oftast är tecknade av Alijan.


En härlig bilannons där man räknar upp vilka berömda personer som äger en Cadillac får avsluta denna lilla krönika.


Comtesse du Bourg de Bozas som syns på porträttet ovan äger tydligen en Cadillac. Så även shahen av Persien och president Hoover. En bankdirektör Carl Frisk finns också med bland berömdheterna.

Tidigare inlägg om Einar Nerman:

Einar Nerman med musikanter

Einar Nerman 1

Einar Nerman 2

Einar Nerman 3

4 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

En väldigt späckad tidning. Alltid kul att kolla modet på den tiden som det begav sig.
Skoj med alla bilder och annonser också.
Önskar dig en fin dag!

Musikanta sa...

Gerd:
Tack för din rara kommentar - den värmer!
Önskar dig en fortsatt fin vecka.
Kram från Ingrid

Lena i Wales sa...

Intressant med omslaget. Gillar dessutom bilden.
Kul med gamla annonser, vad man annonserade om då.
Kalendern, handlar mycket om societeten och kungligheter. Jag har skrivit det förr, men skriver igen, kungligt skvaller existerar fortfarande, men adel har bytts ut mot kändisar från såpor m m.
Modebilderna är också kul.
Trevlig helg!

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Kul att du fortsätter läsa mina inlägg från BVT. Jag lär mig alltid något nytt när jag läser tidningarna. Kungligheterna är fortfarande hett stuff, tänk bara på kröningen...
Nutidens adel är inte lika intressant som den var då. Och inte heller vad fruarna som förekommer i tidningarna hette som ogifta, som väl är.
Önskar dig också en trevlig helg!
Ingrid