onsdag 29 juli 2015

1144 Månadens illustratör 1 - Gullan Rudevall-Artelius

En konstnär som ofta återkommer med omslagsbilder på mina gamla Bonniers Veckotidningar är Gullan Rudevall-Artelius,1897-1991. Jag tycker mycket om hennes bilder men hon har helt kommit i skuggan av sin berömde make, Helge Artelius, som jag har skrivit om här.






































Porträtt av dam i lätt snöfall. (Bilderna går att klicka större.)

Hon föddes 1897 i Asby i Östergötland och gick sedan på Althins målarskola och på
konstakademien i Stockholm innan hon gifte sig med Helge Artelius. Hon gjorde också resor till Frankrike och Italien. Hon är egentligen döpt till Gurli, men kallades aldrig för något annat än Gullan.

Det står tyvärr inte mycket mer om henne på Wikipedia - roligt om någon av mina bloggvänner kände till mer om henne. Bara att hon målade i olja, akvarell och tempera. Bilderna nedan har jag lånat från Boken om Helge Artelius.

Gurli Rudevall-Artelius eller Gullan, som hon alltid kallade sig.





Självporträtt?


Tavla från Bukowskis.


Mallorca. Även den tavlan från Bukowskis. 


Här kommer några av hennes omslagssidor från Bonniers Veckotidningar på 20-talet.






12 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Så snyggt! Kul att du visar.

Veiken sa...

Bilder av sin tid. Så fina färger och ett dokument om det som en gäng var! Gillas!Kramar

Musikanta sa...

Hannele:
Roligt att du tycker det!

Musikanta sa...

Veiken:
Jag bara älskar de här bilderna!
Kramar tillbaka

Äventyret framtiden sa...

Jag är också väldigt mycket förtjust i bilderna du visar.
Riktiga skatter, vackra och personliga
Kram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Roligt att du gillar mina bilder. Visst är hon duktig, tråkigt att det inte står något knappt om henne på nätet.
Kram tillbaka från Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Klart jätteskicklig! Gillar hennes bilder!

Musikanta sa...

Aina:
Hon är speciell, tycker jag. Synd att hon var gift med Helge Artelius som hon väl alltid jämfördes med. Hon är ju mycket smalare i sitt motivval - mest porträtt verkar det som.
Ingrid

Bevare mig väl sa...

Roligt att du visar dina skatter igen ... verkligen tjusiga, stiliga och sevärda. Var nog en del konstnärskvinnor som fick stå lite bakom sina konstnärer till män ja.
Kram

Musikanta sa...

Tove:
Ja, jag tyckte det var så dags. Jag är ju väldigt intresserad av illustratörer så det lär nog bli fler med tiden.
Kram tillbaka från Ingrid

Mona Nylén sa...

Underbara målningar, tack för att du visar dem!
Jag är mycket förtjust i Helge Artelius verk också, har den fina boken om honom med fantastiska bilder.
Tråkigt att kvinnor alltid sågs som mindre viktiga och inte fick ta plats, det är väl något bättre nu i alla fall.

Musikanta sa...

Mona:
Hej och välkommen till min blogg. Kul att du hittade hit. Jag är väldigt förtjust i henne också och har fått en bunt med nya tidningar sedan jag skrev det här inlägget. Kommer förmodligen att återkomma med fler illustrationer av henne vad det lider.
Kram från Ingrid