söndag 25 juli 2021

1848 My grandson Casimir at the Allen organ of Hedvig Eleonora church

He was nine years old, my grandson Casimir, when he began playing the church organ. He then had the great luck to get one of the best Swedish organists, Mathias Kjellgren, as a teacher. Mathias is a teacher at  Lilla Akademien, a famous music school in Stockholm where all my three youngest grandchildren are pupils. He is also chief organist at the Santa Maria church in Sigtuna not far from Stockholm.  

Casimir and Mathias in a room for organ practise at Lilla Akademien november 2016

I myself is a church musician - old age pensioner since 20 years though. At home I have a digital organ and Casimir went right away to this one when he was visiting our place as a small child. He could sit at the organ for quite a while trying to play melodies or otherwise investigate the organ. After his parents having bought a digital organ he chose organ as his chief school instrument at nine and left his guitar behind. 

Since then Casimir has been practising organ for two hours every day. On Saturdays and Sundays he mostly practises three or four hours. From the very beginning, his mother - my daughter Mirren - has all the time been sitting beside him, pushing him and helping him with the music. 


Casimir is playing the organ at the Santa Maria church in Sigtuna. Titular organist of  Saint Peter´s basilica in Rome -  Juan Paradell Solé - is watching him.

Intense practising combined with musical talent has given good results. Casimir is already playing virtuos pieces of organ music and has also had some public organ concerts. His next public organ consert will be held in the Santa Maria Church of Sigtuna on August the 4th.


Casimir at the organ in Hedvig Eleonora church in Stockholm city. 

A month ago Casimir made a recording for Allen organs - a PR disc that is going to be distributed all over the USA. He is playing the virtuos Toccata by Charles-Marie Widor. There are lots of comments to this recording - some of the commentators think Casimir is a girl. Can't understand why when there are such a lot of boys and men - especially musicians - who have long hair. Besides, I don't think that a girl organist would ever put on such organ shoes as Casimir has. :-)


Here you can listen to the recording in Hedvig Eleonora church in Stockholm. Casimir was still 13 years old when he made this recording. He is now a young man of 14. 


PS. 
I've written this post in English because I lately have had a large number of visitors to my blog from abroad. If anyone of my Swedish blog friends wants to comment in Swedish I'll be very happy of course. 

12 kommentarer:

Bloggblad sa...

Att Casimir är ett pojknamn kanske inte är självklart, det är ju ett ovanligt namn. Långt hår på pojkar var nog vanligare för 10-20 år sedan. Nu är det i stället många som snaggar håret, eller rakar bort allt. Jätteduktig är han, hoppas att intresset sitter i. Både jag och mina barn slutade spela instrument i 17-årsåldern.

Jag ser på räkneverket att folk från Kina och USA och en massa andra länder varit inne på min blogg, men det tar jag som spam. Kanske söker de av för att hitta snygga brudar? Eller någon att lura?

Geddfish ♥ sa...

Utländska läsare kan alltid utnyttja Google Translater.
Jag har också många utländska läsare.
Men ditt barnbarn Casimir är helt outstanding, jag älskar hans musik. Hoppas han fortsätter på den inslagna vägen, för han är en konstnär!
Kram, Gerd

BP sa...

Casimir är helt fantastiskt duktig! Han är ju redan en kändis och det är ju bara en tidsfråga tills han har sitt internationella genombrott. Han är i alla fall på rätt väg.
Både du och Mirren kan vara mycket stolta över honom. Sedan får man inte glömma att det ligger mycket arbete bakom framgången. Såväl Casimir (såklart) och Mirren har ju lagt ned många timmar på träning.
Önskar Casimir all lycka i världen!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det var med tanke på skivan som distribueras i USA som jag skrev inlägget på engelska. Det blev en ganska stor uppgång i antalet besökare sedan jag publicerat inlägget.
Det är ingen av barnen som slutar att spela något instrument så länge Åsa finns till. Det är ju en förutsättning för att de ska få fortsätta på skolan. Casimir är i alla fall helt inställd på att fortsätta på musikhögskolan efter studenten på Lilla Akademin.

Musikanta sa...

Gerd:
Det har du ju alldeles rätt i när jag tänker efter. Men det var lite kul att försöka sig på lite engelska som omväxling.
Tack för fina och snälla ord om Casimir! Mirren brukar läsa kommentarerna på min blogg så jag hoppas att hon framför dem till sonen.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Tack för din rara och uppskattande kommentar - den värmer. Visst är det bra med talang men det blir ingenting av det om man inte övar. Framgången på senare tid har gjort att det har blivit roligare att öva också, både för mamma och son.
Jag beundrar Mirren som orkar att öva med ALLA tre barnen varje dag, vardag som helgdag. Två timmar med Casimir, en timme med Caspar och en stund med Clarissa. Ännu mer på helgerna för Casimir. Det blir inte mycket egentid för hennes del. Hon lagar ju dessutom middag varje dag och lunch och middag på helgerna.
Ingrid som önskar dig en skön kommande vecka!

Klimakteriehäxan sa...

Hej Ingrid - har ditt FB-konto blivit kapat??? Jag misstänker det, eftersom jag och många andra taggats i ett inlägg som är helt åt h-e.
Kolla!

Musikanta sa...

Aina:
Tack för din kommentar! Jag hoppas att alla liksom du förstår att inlägget just är åt h-e. Inlägget finns bara hos andra så jag såg det först hos Kent. Det är ju bisarrt att ens tänka sig att en gammal dam som jag plötsligt börjar ägna sig åt enorma ekonomiska spekulationer :-). Men nu har jag ändrat mitt lösenord så jag förhoppningsvis slipper något sådant i framtiden.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Bra att du ändrat lösenordet, den där eländiga historien har dykt upp hos ganska många, tyvärr.
Glömde i hastigheten kommentera barnbarnet - det är ju rent otroligt som killen spelar! Blir nog något stort av honom (om han inte byter inriktnng och satsar på hockey eller boxning eller nåt ...)

Lena i Wales sa...

Helt otroligt duktig!
Jag har inte sett något konstigt inlägg som nämns ovan.

Musikanta sa...

Aina:
Nej, han satsar redan nu på att bli konsertorganist. Men först ska han gå ut högstadiet och gymnasiet och förhoppningsvis musikhögskolan också när det blir dags. Hans idol är hans musiklärare som åker runt i världen och spelar konserter när han inte är hemma och undervisar på Lilla Akademien eller är organist i Mariakyrkan i Sigtuna.
Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Ja, han är duktig. Jag har ju jobbat som ordinarie kantor i 12 år men jag gav upp att försöka hänga med när han när han bara var 11 år och spelade sådant som jag inte klarade av.

Han har en sällsynt koordinationsförmåga när det gäller händer och fötter och har aldrig haft några problem med pedalen. Jag, som är pianist från början fick jobba mycket med den.
Inlägget om mina fantastiska ekonomiska spekulationer florerade på Facebook - inte här.
Ingrid