fredag 17 maj 2013

793 I mina kvarter.

Annika i Reston är det som dirigerar Galleri Fredag i maj. Idag ska vi skriva om hur det är på min gata eller i mina kvarter. Till mina kvarter räknar jag Söderköping, även om vi bor en bit utanför stan. Eftersom vi inte har någon affär här i Mogata, för att inte tala om bank, apotek, post, vårdcentral etc. etc. blir det nästan dagliga besök inne i Söderköping. Den här promenaden gjorde vi den 25 april då ännu ingenting var utslaget.

Vi åker gärna dit också när vi ska ut och promenera, MM och jag. För det mesta tar vi ungefär samma bilder under våra promenader, men den här gången var jag mest ute efter hus som motiv till mina tavlor. Därför lånar jag  denna gång en del foton från MM för att promenaden ska bli något så när komplett. Häng med i mina kvarter!


Sankt Laurentii kyrka i baltisk tegelgotik har legat på sin plats vid Storån sedan 1100-talet. Utsikt från bron på Munkbrogatan. (Bilderna går att klicka större.)


Med kameran vänd åt andra hållet från bron. Drothemskyrkans klockstapel skymtar i bakgrunden.



Munkbrogatan där man bl.a. spelade in Madickenfilmen.



Vi har kommit ner till Rådhustorget. Det ståtliga stadshotellet i mitten av bilden är numera omgjort till bostadshus.


Så här i slutet av april finns det inga båtar i slussen.


Inga båtar här heller och bara en och annan flanör på kajen. Den ombyggda silon till vänster skulle jag nog anmäla till tävlingen om Sveriges fulaste hus om det fanns någon sådan. Men lägenheterna är säkert tjusiga - och dyra...


Längs kanalbanken ligger det många pittoreska gamla trähus.



Ramunderberget reser sig skräckinjagande vid kanalen. Det var här jätten Ramunder rövade bort jungfrun Ragnhild. Som barn hörde jag talas om att man använde berget som ättestupa.


Tingsrätten i Söderköping lades ner någon gång på 70-talet. Det fina gamla vackra tingshuset är nu annex till Bergaskolan strax intill.


Bergaskolan, tidigare realskola och högstadieskola är numera mellanstadieskola. Dess framtid är oviss. Där tillbringade jag några år som speciallärare under 80-talet.


Mitt emot Bergaskolan ligger Brunnskyrkan som är en populär sommar- och bröllopskyrka.


Det gamla brunnslasarettet är numera också annex till Bergaskolan liksom tingshuset.



Omdiskuterat konstverk bredvid.



Nu har vi gått över den lilla bron över Storån och kommit fram till...



...Söderköpings stolthet - Söderköpings Brunn eller Brunnen som den kallas i dagligt tal.


Sen återstår bara en kort promenad på Skönbergagatan till parkeringen vid Munkbrogatan där vi började vår promenad. 

13 kommentarer:

Karin sa...

Många fina bilder från trivsamma kvarter. Och vad mycket det betyder för miljön med vatten som glimmar och speglar himmel, träd och byggnader!

Bloggblad sa...

I det gamla tingshuset har jag en elev som går i fyran, så jag åker ner dit två gånger i veckan. Det är finare på utsidan... förskräckligt nerslitet inuti. Eftersom det bara används tillfälligt som skola medan Björkbacken byggs om, så är det ingen som bryr sig om hur det ser ut.

Musikanta sa...

Karin:
Ja, vatten betyder oerhört mycket. Jag återkommer till det nästa fredagsgalleri :-).
Jag önskar dig och redaktörn en skön helg.
Ingrid

Musikanta sa...

Det är synd om barnen (och lärarna) som ska vistas i sådana lokaler. Men dom bryr sig väl inte (barnen), antar jag. Det kan ju bara inte förfalla hur mycket som helst, det är väl ett kulturminne, antar jag.
I

olgakatt sa...

Söderköping är en liten juvel jag gärna återvänder till!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Västmanländskan sa...

Det är så fint! Jag var i Söderköping för första gången i somras och det var verkligen mysigt. Kram!

Pysseliten sa...

Där har jag bott en sommar! Jag minns att jag bjöd hem mina kompisar till midsommar. En sådant fin turistisk idyll måste ju vara hejdundrans rolig att fira midsommar i, men oj vad fel jag hade. Inga människor syntes så långt ögat nådde, bara busslaster med folk som åkte ut mot kusten. Det var då det. 1986?

Musikanta sa...

Olgakatt:
Välkommen!


Västmanländskan:
Nästa gång du kommer hit får du höra av dig så jag får bjuda på fika :-).


Pysseliten:
Nu för tiden är det stor uppställning med midsommarstång och dans kring denna i Brunnsparken. Massor av folk. Synd om dig att du inte fick fira midsommar på riktigt då 1986.

Annika sa...

DET är så vackert i dina kvarter!!
Jag ska nog också komma på besök en dag!
Kram!

Suss sa...

Vi har gjort ett par timmars stopp i Söderköping en gång, på väg till Linköping. Det gav mersmak och efter det här inlägget, ännu mera. Det får vi se till att komma ihåg. Tack för "turistinformationen" och FINA bilder! Kram

Musikanta sa...

Annika:
Du är SÅ välkommen. Hör bara av dig en dag innan så jag hinner städa :-)!
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Suss:
Hör av dig om du gör en utflykt till Söderköping. Jag är hemma nästan hela sommaren och du/ni är välkomna på fika i så fall.
Kram