söndag 24 maj 2015

1117 Kultur i skymning

"Kultur i skymning" är en rundvandring bland konstnärers, konsthantverkares, fotografers och designers ateljéer. Så står det på hemsidan om detta evenemang som i år arrangeras av Söderköpings Konstförening. Det kunde också ha stått "glada amatörmålares" eftersom vi, några damer och herrar, som deltagit i en målarcirkel, ställde ut våra alster i Logen Vidars lokal på Munkbrogatan i Söderköping samma kväll.


Tre glada amatörmålare - Nina, jag och Marianne. (Bilderna går att klicka större.)

Det kom en hel del folk och tittade på vad vi åstadkommit trots att det var Eurovision Song Contest på teven. Eftersom jag är med i gruppen "glada amatörer" kunde jag ju varken gå tipspromenaden, som utmynnade i ett lotteri med vinster från ateljéerna eller vara med och heja på Måns.



En jämn ström besökare tills klockan åtta ungefär.

Vi öppnade lokalen för allmänheten klockan sex på kvällen och stannade där tills tio. Mina målarvänner Nina, Gunilla, Marianne och jag var där hela tiden, fikade och pratade med besökarna och hade trevligt i allmänhet. Det var ingen försäljning av tavlorna på gång - bara visning. Skönt både för oss och besökarna som vågade komma in och titta utan krav på att köpa något.


Mariannes tavlor.


Ninas tavlor.


Gunillas tavlor.


Mina egna tavlor - inte mycket nytt tyvärr. Men nu har jag i alla fall gjort i ordning min "ateljé" hemma så jag kan komma igång igen. 

20 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Mysigt! En hel del fina tavlor.

Musikanta sa...

Hannele:
Det roligaste med det här målarcirkeln är att man träffas och har trevligt. Sen lär man sig lite av varandra och får tips varje gång.
Ingrid

Vi i Kasperian sa...

Du är verkligen aktiv.
Så trevligt du har, med dina hobbies. Roligt att läsa om dem också. :)
Är man från Söderköping målar man kanske gärna - det gjorde min pappa också. Men för länge, länge sedan. :
Berit E

Karin sa...

Vad kul! Och djärvt att kalla det kultur i skymning, för någon kan ju läsa fel och tro att det handlar om kulturskymning. Men det gör det ju verkligen inte. Intressant idé att ha utställning utan försäljning. Publikvänligt, verkligen, ingen känner sig pressad. Men jag hoppas att de som vill kan ta kontakt för senare köp?

Fina målningar!

Geddfish ♥ sa...

Vad kul! Det är lite som vårt Stickcafé som blev privat Sticktanterna. Träffas, fikar, pratar, tar tips och råd.
Jättefina tavlor, men vars och ens egen stil.
Pingsdagskvällskram, Gerd

Musikanta sa...

Berit E:
Ja, här finns så många fina motiv som inspirerar.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Haha, ja telefonnummer till samtliga där det står att det går bra att köpa någon av tavlorna är mycket noga uppsatt på väggen.
För att vara målade av amatörer är de ju inte så dumma - tavlorna.
Ingrid

Musikanta sa...

Gerd:
Visst, stickcafé eller målarcirkel. Huvudsaken är att man träffas och har trevligt. Att man dessutom lär sig och får tips av varandra är en bonus.

Dessutom håller Nina ett litet föredrag varje gång om något ämne t.ex. hur man målar skuggor etc. Hon är mycket inne på nätet och lär sig själv och delar med sig.
Kram från Ingrid

Bevare mig väl sa...

Kultur i skymning, bara det! Glada amatörer säger du -- bravo! målande kvinnor med säkra penseldrag!
Hälsa dina målarkamrater det!
Riktigt kul att läsa och njuta tavlorna!
Kulturkram

olgakatt sa...

Synnerligen trevligt evenemang! Och ett bra alternativ till den kulturskymning TV hade där alla andra program fick utgå. Ingen ska inbilla mig att inte den "tävlingen" är riggad. Själv tycker jag det är synd att skattepengar ska gå till nästa års arrangemang - igen. Mindre pengar till andra program i TV blir det dessutom.

Eleonora sa...

O Ingrid så fina tavlor! Flera av dina vänners alster tycker jag också mycket om. Va trevligt och roligt ni har tillsammans.
Kram kram

Musikanta sa...

Tove:
Du är alltid så positiv så man blir glad hela dagen! Jag ska hälsa från dig nästa gång jag träffara målarkompisarna.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Man vågar knappt säga att man inte gillar ESC eller att man tycker "musiken" är usel. Som någon på FB svarade när jag inte tyckte vinnarlåten var särskilt bra.

Han frågade vad det var som jag tyckte var en "bra låt". Jag svarade att det var en som man kom ihåg melodin dagen efteråt som t.ex. Waterloo. Då skrev han att det var ju 41 år sen den spelades och "det kan ju vara svårt att ta till sig ungdomens musik..." och menade väl att jag var alldeles för gammal för denna s.k. ungdomliga musik.

Tre toner upp och ner i oändlig repetition liksom texten och hopp och studs och skrik för resten.
Och vad kostar det inte skattebetalarna som du skriver att arrangera ett sådant här jätteevenemang?
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Synd att du inte bor härnere, då kunde du också ha varit med! Du får komma ner någon gång i höst så kan du vara med om en session. Nina brukar ha lite konstnärstips i början - hon är väldigt påläst och duktig.
Kramar tillbaka från Ingrid

Anonym sa...

Vilka fina alster.Skulle nog kunna tänka mig att köpa några av dem.
Vad modigt av er att ha detta ungefär samtidigt med ESC. Men som tur är så finns det många olika intressen och dessutom hann nog de flesta hem och titta i alla fall.
Kram Margaretha

Veiken sa...

Det var säkert trevligare än att sitta och "glo" på teven. En del tavlor var riktigt fina och i min smak! Kramar

Musikanta sa...

Margaretha:
Det var inte vi som bestämde datum - det var Söderköpings Konstförening. Och det blir bestämt ett år i förväg - så förmodligen hade de ingen aning om att det var ESC på teve. Det var ju många "riktiga" gallerier att besöka och många konsthantverkare också.

Men det kom en hel del folk mellan 18 och 20 - sen tunnade det ut. För det mesta är det ju pensionärer som är ute och tittar på sånt här - inga ungdomar så långt man kunde se.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Ja, mina målarkompisar är duktiga. Har en tavla på väggen hemma som jag köpt av Nina som jag tycker mycket om.
Kram tillbaka från Ingrid

Åke sa...

Vilket fint repotage. Fin presentation av deltagarna inte bara dina... Marinmotiven med fyrarana var riktigt tilltalande i mina ögon :)

Musikanta sa...

Åke:
Tack för din uppmuntrande kommentar! Ja, mina vänner är verkligen värda att deras tavlor visas - vi målar ju lika olika och det är ju bara roligt. Samtidigt är det berikande eftersom man få tips av de andra. Det gläder mig att du gillar skärgårdsmålningarna.
Ingrid