onsdag 1 oktober 2014

999 Årets Saga - Oktober

Den här bilden tillhör mina favoriter i Årets Saga av Elsa Beskow. Som vanligt är hennes tre barn med på bilden. Jag tänker ofta på den har bilden så här års när jag ser alla gula löv som ligger på marken i skogen när jag går förbi på min promenad till björken. 



Bilden från Årets Saga av Elsa Beskow. (Bilderna går att klicka större.)

Två saker lade jag märke till i den här lilla fina dikten av Elsa Beskow. Den ena är att man tydligen skrev månadens namn med stor bokstav på den tiden - precis som i engelskan. Jag undrar när man tog bort den stavningen? Eller är det kanske bara så att hon personifierar månaden?

Det andra är färgen "cinnober" som alltid var namnet på den röda färg med dragning åt gult som jag målade med när jag var ung. Numera är det ingen som vet vad jag menar när jag pratar om "cinnober" och inte heller finns det längre någon färgtub som är märkt med det namnet. Den röda färgen med dragning åt blått hette alltid "carmin" i min ungdom. Det finns heller inte någon färgtub med det namnet att hitta. Jag antar att det är samma färg som heter "magenta" nuförtiden.


Den lilla oktoberdikten, som också är tonsatt av Alice Tegnér. 


Uppdatering 21 oktober 2017.
MAGENTA är inte alls lik cinnober (som jag skrev i inlägget ovan) utan en röd färg med blått inslag. Däremot hittade jag en tub i min färglåda  där det står VERMILION HUE och där det på tyska står ZINNOBERROT FARBTON. alltså en vacker rödgul färg. 

11 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Färgen cinnober nämnde ofta min man. Det finns ett slott här i närheten som har den färgen. Han var mycket kunnig och en intressant guide i bygden, saknar detta när jag far omkring på egen hand här i den vackra bygden.
Ja, oktober är här, och jag älskar dessa årsbilder av Elsa Beskow. Tror att det rycker lite i barndomsminnnena.
En solig dag till dig, kram!

Margaretha sa...

Den dikten är väldigt fin, den ska jag spara. Nej, cinnober har jag aldrig hört talas om , carmin däremot kan man stöta på nån gång. Men det är nog inte många som förstår vad för sorts färg man menar.
Hoppas inte Elsa Beskow har skrivit någonting som de måste ta bort från hennes böcker ... :-(

Karin sa...

Härlig bild! Jag tucker att björkarna mer liknar aspar på löven. Runda lysande gula. även när det är mulet kan man tro att solen skiner om man kommer in i en aspdunge på hösten. Så intensivt gult!

Cinnober kanske har försvunnit ur våra ordförråd för att det förbjudits som färg? Mycket giftig! Jag minns hur upprörd min mamma alltid blev när jag ibland slickade på akvarellpenseln. Både cadmiumgult och cinnoberrött innehöll farliga gifter.

Musikanta sa...

Gerd:
Ja, cinnober var ju den vackert röda färgen med en touch av gult. Den gick alltså inte att blanda med blått som carmin.
Förstår att du saknar din man - inte lika roligt att fara omkring ensam i synnerhet som han var en så bra guide.
Visst är hennes årsbilder helt underbara! De är bland de första konstnärliga bilder jag upplevde som liten eftersom mamma både sjöng och spelade till dem. Synd att de tagit bort noterna i de nya mindre upplagorna.
Kram tillbaka denna soliga och vackra dag.

Musikanta sa...

Margaretha:
Du får läsa vad Karin skriver i kommentaren nedan. Jag läste också på nätet att färgen var giftig. Hur som helst var det en vacker röd-gul färg, ungefär som de mörkaste röda höstlöven.
Dikterna är inte särskilt kända nu för tiden så det är nog ingen risk att man ändrar i dem.
Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Tänkte just på det när vi åkte på utflykt till IKEA i Linköping idag. Att asparna var så intensivt gula.

Jag tror jag frågade i min konsthandel i början efter cinnober och det var ingen som visste vad det var för färg. Så den är säkerligen försvunnen helt och hållet.

Även kadmiumgult har väl försvunnit från hyllorna. Men det var inte för så länge sen i så fall. Jag har tuber där det står kadmiumgult. Min mamma blev mest upprörd när jag slickade på anilinpennan som jag använde ibland för att rita med. Men den finns väl inte kvar heller, antar jag.
Ingrid

Annika sa...

Ja, den bilden är så fin!!
Älskar den också! Verkligen oktober.
Cinnober, den benämningen har jag nog använt, speciellt då jag brukade måla mkt med äggoljetempera för länge sen.
Här hos mig är det mesta grön ännu så länge. Men snart ska det väl börja skifta här också. OCH eftersom vi nästan bara har lövträd är det så otroligt vackert då det börjar!!
Kramar!!

Musikanta sa...

Annika:
Jag är så glad när du kommenterar hos mig TROTS att du själv har så otroligt många kommentarer att svara på och bloggar att läsa också, antar jag. Jag uppskattar det verkligen. Du har ju varit med här hos mig från allra första början - från 2008 i januari.

Kul att det är någon mer än Karin och jag som kommer ihåg färgen cinnober!

I morgon ska Kent och jag åka på höstutflykt - förutsatt att det är solsken - och ta höstbilder. Det är som vackrast nu. Förhoppningsvis Kanske jag får lite inspiration till en ny målning...
Varm kram från Ingrid

Anki sa...

Elsa Beskows årstidsbilder... såå underbara!
Även jag känner till cinnober, men då i ett annat sammanhang. Det finns en svamp (på lövved) som heter cinnoberticka och undersidan på unga exemplar är verkligen cinnoberfärgade :)

Ledsen Ingrid, men du har länkat till fel blogg... jag har två så det är bra att du ändrar och länkar till den som heter Bildbloggen - http://ankistankar.blogspot.se/
Kram

Musikanta sa...

Anki:
Det är fixat med lördagsbloggen. Jag har dessutom lagt till dig till min blogglista. Ska kolla att det stämmer där också.

Hade ingen aning om att det fanns något som hette cinnoberticka. Man lär sig :-)
Kram

Musikanta sa...

När jag läser igenom det här inlägget flera år efteråt vet jag att magenta är en rödblå färg och inte alls detsamma som cinnober. Däremot finns färgen vermilion som är samma som den gamla cinnoberfärgen.