torsdag 9 oktober 2014

1003 Oktobernytt från Bonniers Veckotidning

Av någon ougrundlig anledning lyckades jag klicka bort hela det här inlägget när jag skulle publicera mitt nästa inlägg om Allers Mönstertidning. Eftersom jag har haft många läsare till detta inlägg skriver jag om det en gång till (också för att själv spara det förstås). Bilderna fanns som väl var kvar på skrivbordet, så även om det inte blir sig riktigt likt så är det mesta med. Mest ledsen är jag över att alla fina och trevliga kommentarer också kom bort.


Omslaget har skapats av en dansk konstnärinna - Georgia Flensborg. Hon fick Bonniers pris på 1800 kr 1923 för bästa omslagsbild. (Bilderna går att klicka större.)

Varje vecka har tidningen en helsida av någon berömd man. Kvinnoporträtten är sällsynta. Den här veckan  var det ett foto av Ivan Bratt - han som införde motboken, bland annat till Albert Engströms förtret som jag har skrivit om här


Ivan Bratt, berömd politiker, läkare och nykterhetskämpe.


Här är det en bild på fröken Astri Bergman som förlovat sig med författaren (!) Evert Taube.

Kvinnor vid ratten var vid denna tid något mycket ovanligt liksom privatägda bilar. En bil kostade på den tiden många årsarbetslöner för vanliga arbetare. Tidningen uppmuntrar här personer att skicka in sina privata bilder.


Även kvinnor fick tävla i olika sporter som synes på bilden - dock väl påklädda.

Det är alltid många recept med i Bonniers Veckotidning. Här är ett av de många som väl la grunden till Bonniers Kokbok. Även utförliga veckomenyer, som får dagens husmödrar att dra efter andan, presenteras varje vecka.


I det sista receptet på pastejer rekommenderas att man lägger torkade ärtor i formarna för att degen inte ska pösa upp. Kanske något att ta efter?

Bilden nedan går förhoppningsvis att läsa i sin helhet om man klickar den större. Den är väldigt intressant och rolig. Två sensationer - en i Paris och en i London står beskrivet. Den ena gällde glasögon och den andra gällde utsmyckningen av en kappa. Längst ner till vänster och höger.


Hattarna är mycket strikta. Den främre påminner om en doktorshatt.


Pastillföretagen går bra. En av de braskande helsidesannonserna i färg slår ett slag för PIX. Kan behövas i höstrusket. 

Inga kommentarer: